DIG1001 Digital transformasjon
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalt: DIG1000- Praktisk innføring til digital strategi.
- Den digitale tidsalderen, herunder informasjonsøkonomi, digitale plattformer og økosystemer, digitale forretningsmodeller, digitale markeder og digitale organisasjoner
- Digitale forretningsmodeller, tjenesteinnovasjon og digital tjenesteyting
- Disruptive innovasjoner og fremvoksende digitale teknologier og ulike type informasjonssystemer
- Digital arbeidsformer, digital innovasjon og intraprenørskap
- Verdistrømanalyse, prosessledelse, prosessmodellering og metoder for prosessforbedring
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:
Studenten
- kan definere utfordringer og muligheter som organisasjoner møter i den digitale tidsalderen
- kan beskrive digitale teknologier og forklare hvordan teknologiutvikling kan transformere bedrifter
- kan skille mellom digitalisering og digital transformasjon og redegjøre for suksessfaktorer og fallgruver for digital transformasjon.
- kan skille mellom ulike typer informasjonssystemer og gjøre rede for hvordan de støtter forretningsstrategi og forretningsprosesser
- Kan skille mellom ulike typer digitale arbeidsformer og gjøre rede for hvordan de støtter bedrifter kjernedriften og de kreative utforskende aktiviteter
- Kan skille mellom aktiviteter knyttet til kjernedrift og utforskende, og gjøre rede for hvordan intraprenørskap kan vareta i bedriften
Studenten
- kan foreslå og begrunne innføring av digitale teknologier som vil transformere bedrifter
- kan gjennomføre overordnet verdistrømanalyse for bedriften og identifisere potensiale for effektivisering av prosesser
- kan relatere forretningsprosesser til informasjonssystemer i bruk og identifisere områder som kan digitaliseres ytterligere
- Kan foreslå prosess som støtter digital innovasjon i bedrifter
- kan identifisere kost/nytte-effekter av digitaliseringstiltak med fokus på lønnsomhet, intern og ekstern effektivitet og kostnader ved innføring av digitale teknologier
- kan revidere bedriftens digitale strategi og planlegge et digital transformasjonsprogram
Studenten
- kan formidle hvordan informasjonssystemer kan understøtte forretningsprosesser
- kan utforske digitale teknologier med tanke på fremtidig konkurranseevne
- Kan bruke relevant forskningskunnskap for å løse bedriftens praktiske problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer er kombinert bruk av nettbaserte løsninger og digitale eller fysiske samlinger. Digitale læringsressurser vil være tilgjengelig via en digital læringsplattform. Studentene jobber individuelt og i grupper på og mellom samlinger.
I hovedsak vil studentene jobbe hjemme med lesning og videogjennomgang som forberedelser til samlingene, og samlingene vil brukes til korte forelesninger om sentrale temaer som deretter anvendes i oppgaver i grupper.
Emnet har obligatoriske innleveringer med tilbakemeldinger fra faglærere.
Emnet har to obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent før framstilling til eksamen.
Eksamen består av en individuell eksamen over 2 uker. Eksamensoppgaven bygger på obligatoriske oppgaver i emnet.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A – F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 2 Uke(r) |
|