DIG1000 Praktisk innføring til digital strategi
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen.
- Digitisering, digitalisering og digital transformasjon og digital strategi
- Digitaliserte arbeidsprosesser og intern effektivitet i handel, industri og servicebedrifter
- Digital samhandling med kunder og ekstern effektivitet i handel, industri og servicebedrifter
- Digital teknologier i handel, industri, servicebedrifter
- Utforming av virksomhetens digitale strategi
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:
Studenten
- kan definere utfordringer og muligheter som organisasjoner i handel, industri og servicenæringer møter i den digitale tidsalderen
- kan skille mellom hovedbegrepene digitisering, digitalisering og digital transformasjon
- kan gjøre rede for hvordan digital transformasjon skiller seg fra digitalisering i ulike sektorer
- kan beskrive hvordan digitaliserte arbeidsprosesser kan øke intern effektivitet i handel, industri og servicebedrifter
- kan beskrive hvordan digital samhandling med kunder i handel, industri og servicebedrifter kan øke ekstern effektivitet
- kan vurdere virksomhetens digitale strategi og foreslå ny digital strategi
- kan gjennomføre en SWOT analyse for å identifisere styrker og svakheter i egen bedrift og utarbeide forslag til å øke intern effektivitet gjennom digitalisering av arbeidsprosesser
- kan oppdage muligheter og trusler (SWOT) som påvirker ekstern effektivitet og foreslå tiltak for digital transformasjon
- kan benytte Business Model Canvas for å beskrive forretningsmodellen til egen bedrift og relatere dette til digitalisering og digital transformasjon
- kan identifisere strategisk og praktisk nytte av digitale teknologier for egen arbeidsplass og hvordan de ville øke inntjeningen
- kan bedømme en bedrifts digitale modenhet og utarbeide digital strategi
- kan vurdere om og hvordan digitalisering og digital transformasjon kan effektivisere og utvikle bedrifter i handel, industri og servicesektor
Studenten
- kan formidle hvordan digitale teknologier og informasjonssystemer kan fremme konkurranseevne
- kan avveie nytte av disruptive teknologier i forhold til konkurranseforhold i egen sektor.
- kan bruke relevant forskningskunnskap for å løse bedriftens praktiske problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer er kombinert bruk av nettbaserte løsninger og digitale eller fysiske samlinger. Digitale læringsressurser vil være tilgjengelig via en digital læringsplattform. Studentene jobber individuelt og i grupper på og mellom samlinger.
I hovedsak vil studentene jobbe hjemme med lesning og videogjennomgang som forberedelser til samlingene, og samlingene vil brukes til korte forelesninger om sentrale temaer som deretter anvendes i oppgaver i grupper.
Emnet har obligatoriske innleveringer med tilbakemeldinger fra faglærere.
Emnet har to obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent før framstilling til eksamen.
Eksamen består av en individuell eksamen over 2 uker. Eksamensoppgaven bygger på obligatoriske oppgaver i emnet.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A – F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 2 Uke(r) |
|