BVP2103 Arbeid med barn og unge i utsatte livssituasjoner
- EmnekodeBVP2103
 - Studiepoeng30
 - Undervisningssemestre2023 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedLillehammer
 - Forkunnskapskrav
Emnet ‘Undersøkelser og beslutninger i barnevernet’ må være bestått.
 
I emnet inngår
- Tiltaksarbeid i barnevernet
 - Sosialpedagogisk arbeid på barn og unges arenaer
 - Miljøterapeutisk arbeid
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sentrale begreper, perspektiver og metodiske tilnærminger med gyldighet for barnevernfaglig tiltaksarbeid og annet sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid
 - har kunnskap om barnevernsfaglige virksomheters samfunnsoppdrag, faglige oppgaver og mandat
 - har kjennskap til fagdebatter og forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for ulike modeller og tiltak
 - har kunnskap om samfunnsvitenskapelig metode
 - har kunnskap om vitenskapsteori og hvordan kunnskap med gyldighet for ulike endrings- og tiltaksmodeller utvikles og forstås
 - har kunnskap om hvordan vitenskapsteoretiske perspektiver har gyldighet for faglig skjønn, vurderinger og beslutninger
 - har kunnskap om etisk teori og etisk refleksjon
 - har kunnskap om etnisk, kulturell, religiøs og livssynsorientert tilknytnings betydning
 - har kunnskap om ulike modeller for tiltak i barnevernet og samarbeidende instanser
 - har kunnskap om hvordan det å være utsatt for omsorgssvikt, overgrep og vold kan komme til uttrykk
 - har kunnskap om bruk av aktiviteter i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid
 - har kunnskap om mangfold i seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk
 - har kunnskap om barn og unges rettigheter og om bruk av tvang i barneverninstitusjoner
 - har kunnskap om hvordan risiko for uønskede hendelser i ulike tiltak vurderes, og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk
 - har kjennskap til hvordan kunnskap kan oppdateres på fagområdet barnevern
 - har kjennskap til prosjektarbeid, faglig nytenking og innovasjonsprosesser
 - har grunnleggende digital kompetanse med relevans for barnevernsfaglig tiltaksarbeid og miljøterapi
 
Studenten
- kan anvende faglige begreper og perspektiver til å redegjøre for situasjonsforståelse og begrunne handlingsalternativer, vurderinger og skjønnsutøving i barnevernfaglig tiltaksarbeid, sosialpedagogisk arbeid og miljøterapi
 - kan finne fram til og anvende lover, forskrifter og andre aktuelle rettslige kilder for faglig mandat og oppgaveløsning i aktuelle tiltak og virksomheter
 - kan identifisere faglige dilemmaer og problemstillinger med gyldighet for ulike endrings- og tiltaksmodeller
 - behersker etisk refleksjon over situasjonsbeskrivelser fra praksisfeltet og egen rolle som fagperson i situasjonen
 - kan anvende faglig kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse
 - kan planlegge, gjennomføre, observere og reflektere over samtale- og samhandlingssituasjoner i ulike barneverntiltak og i sosialpedagogiske og miljøterapeutiske kontekster
 - kan reflektere over hvordan barn og unges perspektiver på egen situasjon inngår i grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning i ulike tiltak
 - kan anvende faglig kunnskap om mangfold i seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk i situasjonsforståelse og metodisk tilnærming
 - behersker forebyggende arbeid på arenaer på barn og unges egne arenaer
 - kan bruke aktiviteter i barneverntiltak og andre sosialpedagogiske og miljøterapeutiske tiltak
 - kan anvende faglig kunnskap til å utvikle og forbedre praksis i gjennomføring av prosjektarbeid
 - kan bruke digitale verktøy i gjennomføring av prosjektarbeid og framlegg
 
Studenten
- kan anvende kunnskap og ferdigheter i barnevernfaglig tiltak og i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid på en selvstendig måte med utgangspunkt i praksisnære situasjonsbeskrivelser
 - framviser evne til etisk refleksjon med utgangspunkt i praksisnære situasjonsbeskrivelser
 - framviser evne til refleksjon over seg selv som fagperson i framtidig yrkesrolle
 - framviser forståelse for hvordan egen profesjonskunnskap og yrkesrolle kan bidra til faglig oppgaveløsning i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
 - kan dokumentere og presentere faglig begrunnede argumenter og vurderinger muntlig og skriftlig
 - kan planlegge, gjennomføre, begrunne, evaluere og dokumentere faglige arbeidsprosesser både individuelt og i gruppe.
 - viser innsikt i hva det innebærer å anerkjenne barn som subjekter og aktører i eget liv i barnevernstiltak og i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid med barn, unge og familier
 
Forelesninger, seminarer, oppgavebesvarelser, prosjektarbeid, veiledning og selvstudier. Studentaktive læringsformer, med fokus på å fremme kommunikasjon- og samhandlingsferdigheter, vektlegges.
Arbeidskravsmappe som inneholder:
- Gruppeoppgave i tiltaksarbeid med innlevering av fagtekst, framlegg/digitale presentasjoner og refleksjonsnotater
 - Gruppeoppgave i nettverksarbeid med innlevering av fagtekst, framlegg/digitale presentasjoner og refleksjonsnotater
 - Gjennomført kommunikasjon- og samhandlingsøving
 - Individuell skriftlig oppgave om kommunikasjon
 - Prosjektarbeid med tema ‘Bruk av aktiviteter i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid’ med skriftlig prosjektdokumentasjon og muntlig/digitale presentasjoner
 - Individuell fagtekst om bruk av aktiviteter i barnevernfaglig arbeid
 - Skriftlig gruppeoppgave i vitenskapsteori
 - Skriftlig individuell oppgave i etikk
 - Gruppeoppgave om miljøterapeutisk arbeid
 - Gruppeoppgave om rettigheter og bruk av tvang i barnevernsinstitusjoner med skriftlig og muntlig presentasjon
 - Gjennomføring av fagseminar med individuelt framlegg over tildelt tema for medstudenter og faglærer
 - Skriftlig fagtekst til framlegget
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen  | ECTS - A-F  | 
  | 
Mappeeksamen med utvalg av 4 fagtekster fra arbeidskravmappa. Emneansvarlig beslutter hvilke tekster som skal inngå.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet