BOS3000 Fra barnehage til skole
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Arbeid med språk i barnehagen
- Barns møter med tekst
- Barns språk-, lese- og skriveutvikling i overgangen fra barnehage til skole
- Teorier, arbeidsformer og metoder i grunnleggende lese- og skriveopplæring
- Interaksjonsmønster, muntlig kommunikasjon og barns tenkemåter
- Språk som system
- Lese- og skrivevansker
- Tilpasset opplæring
- Vurdering og kartlegging
Læringsutbytte
Studenten
- har inngående kunnskap om lekens og samtalens betydning for barns teksterfaringer, språkutvikling og hvordan språk brukes som verktøy for utforsking og tenking
- har inngående kunnskap om barns språkutvikling og gryende lesing og skriving i overgangen fra barnehage til skole
- har inngående kunnskap om teorier og metoder i grunnleggende lese- og skriveopplæring
- har inngående kunnskap om språk som system og om språk i bruk
- har inngående kunnskap om vurdering, kartlegging og tilpasset opplæring i lesing og skriving og kjenner til betydningen av tidlig innsats
- har inngående kunnskap om vurdering og kartlegging av lese- og skrivevansker og tiltak for forebygging
Studenten
- kan anvende avanserte fagkunnskaper til å legge til rette for utforskning og lek med språk, lesing og skriving
- kan anvende avanserte fagkunnskaper til å sette seg inn i barns tenkning og uttrykksformer
- kan anvende avanserte fagkunnskaper til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i språk, lesing og skriving for elever på første og andre trinn med særlig vekt på innholdselementene for emne 1
- kan anvende avanserte fagkunnskaper til å legge til rette for tilpasset norskopplæring i elevgrupper med ulike behov
- kan anvende avanserte fagkunnskaper til å oppdage og forebygge lese- og skrivevansker, og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer lese- og skrivevansker
Studenten
- kan på avansert nivå reflektere over betydningen av lek i lese- og skriveopplæringen
- kan på avansert nivå reflektere over barns gryende lese- og skriveferdigheter og anvende dette i opplæringen
- kan kritisk vurdere hvordan man kan tilpasse den første lese- og skriveopplæringen for elever med ulike behov
Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, seminarer, individuelt arbeid og annet arbeid på høgskolens læringsplattform.
Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Individuelle arbeidskrav og nettseminarer består av faglige, fagdidaktiske og praksisnære oppgaver knyttet til deltakernes arbeid i skolen. Deltakerne får veiledning gjennom studieåret ved tilbakemelding på skriftlige arbeider og i andre former. Gjennom det nettbaserte studieopplegget vil det legges til rette for erfaringsdeling og drøfting av praksis.
- To individuelle, skriftlige fagtekster (én på nynorsk og én på bokmål)
- Deltakelse på inntil to nettseminarer som blir presisert i semesterplanen
- 80 prosent obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 54 Time(r) |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet