BIOING1210 Medisinsk biokjemi

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Studenten må normalt ha fullført minst 45 studiepoeng i løpet av det første studieåret i Bachelor bioingeniørfag.

Emnets innhold
  • kroppens normale biokjemiske prosesser og sykdomsfremkalte endringer i blod og vev
  • bruk av fysikalske, kjemiske, enzymatiske, immunologiske og genteknologiske metoder på ulike typer humanbiologisk prøvemateriale
  • utregning av analyseresultater
  • farmakologiske analyser i forbindelse med terapikontroll, forgiftninger og misbruksdiagnostikk
  • godkjenningsordninger for medisinsk laboratorievirksomhet
  • utvalgte nukleærmedisinske undersøkelser
  • venøs og kapillær prøvetaking
  • kvalitetssikring av analyseresultat – vurdering av riktighet, variasjon, presisjon og standardavvik
  • preanalytiske forhold
  • vurdering av normale og patologiske analyseresultat
  • bærekraft og HMS; tilstrebe å velge materialer, utstyr og prosedyrer som reduserer ressursbruken uten å kompromittere kvaliteten
  • risikovurdering, avvikshåndtering
  • mellomvareløsninger; elektronisk informasjonssystem mellom analyseinstrumenter og laboratorieinformasjonssystemer (LIS) eller elektronisk pasientjournal
  • laboratorieinformasjonssystemer (LIS), mellomvareløsninger og styringssystemer for analyseinstrumenter
  • veilede helsepersonell i forbindelse med prøvetaking og pasientnær analysering

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sykdomsforandringer i celler, vev, organer og organsystemer
  • har bred kunnskap om hvordan celler og analytter analyseres og undersøkes som et ledd i diagnostikk, oppfølging og behandling av sykdom
  • har bred kunnskap om utvalgte metoder, laboratorieutstyr og bioingeniørfaglige oppgaver innen medisinsk biokjemi, samt kunnskap innen farmakologi og nukleærmedisin
  • har bred kunnskap om analyseresultaters pålitelighet og hvordan preanalytiske, analytiske og postanalytiske forhold påvirker analyseresultater
  • har bred kunnskap om korrekt blodprøvetaking av voksne og barn, og kunnskap om blodprøvetaking av nyfødte
  • har kunnskap om barn og unge og kan sikre deres medvirkning og rettigheter i en prøvetakingssituasjon
  • har kunnskap om hvordan medisinske laboratorier bør driftes for å fremme bærekraft og HMS
  • kjenner til kvalitetsstyringssystemer, sertifiserings- og akkrediteringsordninger som gjelder for medisinsk biokjemi
  • kjenner til hvordan prosedyrer som benyttes i akkrediterte laboratorier for medisinsk biokjemi, utarbeides og revideres
  • har kunnskap om veiledning, tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon med andre profesjoner om prøver, prøvetaking og prøveresultater til beste for pasienten
Ferdigheter

Studenten

  • kan finne frem og anvende relevant dokumentasjon som prosedyrer, produktinformasjon og metodeapplikasjoner
  • kan anvende utvalgte analyseinstrumenter og laboratorieutstyr som benyttes for biokjemiske, hematologiske og koagulasjonsanalyser
  • kan anvende bioingeniørfaglig kompetanse innen medisinsk biokjemi, slik at bestilling av prøver tolkes riktig med korrekt formidling av prøvesvar på norsk både skriftlig, muntlig og til rett tid
  • kan beherske utvalgte metoder for bioingeniørfaglig arbeid, arbeide strukturert og nøyaktig og følge gjeldende prosedyrer og forskrifter
  • kan beherske informasjonsteknologi og automasjonssystemer for utvalgte analyser innen medisinsk biokjemi, hematologi og koagulasjon
  • kan vurdere laboratorieteknisk arbeid fra blodprøvetaking til analysesvar foreligger og vurdere utvalgte metoders muligheter, begrensninger og feilkilder
  • kan anvende digital kompetanse, medisinsk, statistisk og laboratoriemedisinsk kunnskap til å kvalitetssikre og vurdere analyseresultaters sannsynlighet og pålitelighet
  • kan beherske kapillær og venøs blodprøvetaking av voksne etter gjeldende forskrift, og under veiledning utføre blodprøvetaking av barn. 
  • kan reflektere over egen og andres rolle i tverrprofesjonelt samarbeid som gjelder prøvebestilling og svarformidling
  • kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette
  • kan anvende faglig kunnskap til å utarbeide veiledere for pasienter i forbindelse med forberedelse til prøvetaking og prøvetaking hjemme og sørge for oversettelse til samisk og andre aktuelle språk
  • kan beherske bioingeniørfaglig terminologi
  • kan kommunisere med og veilede helsepersonell i forbindelse med prøvetaking og pasientnær analysering
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt og kompetanse innen medisinsk biokjemi og kan planlegge og utføre laboratoriearbeid selvstendig og i gruppe
  • har innsikt i bioingeniørfaget, viser faglig redelighet og selvstendighet i sitt arbeid på laboratoriet i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • er pålitelig, overholder sikkerhetsregler og har holdninger som fremmer nøyaktighet og orden
  • møter pasienter med respekt og forståelse, og samarbeider med pasienter, kollegaer og annet helsepersonell
  • har innsikt i bioingeniørfaglige problemstillinger og kan ta begrunnende valg i tråd med kunnskapsbasert praksis
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
  • reflekterer over egen faglig utøvelse og tar imot veiledning
  • kan formidle bioingeniørfaglig kunnskap gjennom muntlig og skriftlig presentasjon på norsk individuelt og i grupper
Arbeids- og undervisningsformer
  • gruppearbeid og individuelle oppgaveløsninger
  • digitale undervisningsressurser (omvendt klasseromsundervisning)
  • forelesninger
  • intern og ekstern praksis
  • medstudentveiledning

Praksis

  • intern praksis i form av sju-åtte dager laboratoriekurs      Praksis er integrerte læringselementer som utgjør deler av emnet og det er krav om 90% tilstedeværelse.

 

Obligatoriske aktiviteter
  • 90% tilstedeværelse i praktisk laboratoriearbeid
  • åtte-ti dager laboratoriekurs
  • 100% tilstedeværelse i medstudentveiledning 
  • 90% tilstedeværelse i timeplanfestet gruppearbeid
  • Forberedende aktivitet til seminar som f.eks. gjennomføring av digitale læringsressurser
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
6 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
100
Fakultet
Fakultet for anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi
Institutt
Institutt for bioteknologi