BAV4003 Perspektiver på barn, unge, familier og utsatte livssituasjoner
- EmnekodeBAV4003
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
- Perspektiver på barn og unge
- Barn og unges hverdagsliv
- Utsatthet og marginalisering i kunnskapssamfunnet
- Moderne velferdssamfunn
- Kulturelle perspektiver
- Institusjonalisering
- Barndommens historie
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studentene oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har inngående kunnskap om sentrale begreper, teorier og perspektiver om barn og unges posisjon og deltakelse fra ulike fagfelt
- Har inngående kunnskap og forståelse for ulike teoretiske perspektiver på barn og unges utvikling og sosialisering innenfor familie, barnehage, skole, medier og jevnaldermiljøer
- Har avansert kunnskap om inkluderings- og ekskluderingsprosesser i samfunnet
- Har avansert kunnskap om teorier og perspektiver på betydningen av mangfold, kulturelle forskjeller og sosial ulikhet for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
- Har avansert kunnskap om hvordan barn, ungdommer og familiers hverdagsliv, levekår, ulikhet og livserfaringer innvirker på deres liv og møte med hjelpeapparatet
Studenten
- Kan kritisk drøfte teorier, begreper og perspektiver som har relevans i studier av barn og unge og familier
- Kan analysere og dokumentere barns omsorgssituasjon i lys av barns utvikling, oppvekstforhold og familiens levekår
- Kan analysere den tette forbindelsen mellom utviklingen av moderne velferdssamfunn og den økende institusjonaliseringen og profesjonaliseringen og hvilken betydning disse endringene har for oppvekst og familieliv
- Kan analysere hvilken betydning kulturelle forskjeller, sosial ulikhet, samt levekår og boforhold har for hjelpebehov hos barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
Studenten
- Kan formidle og beherske ulike faglige perspektiver på barn og unge og anvende disse på analyser av barns oppvekstsvilkår i ulike institusjonelle praksisområder.
- Kan forholde seg kritisk til ulike teoretiske perspektiv og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer i muntlig og skriftlig form
- Kan anvende kunnskaper og ferdigheter om barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- Det er to individuelle skriftlige arbeidskrav i emnet.
- 75% deltagelse på undervisning og seminarer.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 10 Dag(er) |
|
10 dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen som vurderes med bokstavkarakterer A-F, der E er laveste ståkarakter.
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
1MAOPPSO Perspektiver på oppvekst, utvikling og sosialisering | 15 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet