BAV4002 Beslutninger og tiltak i barnevernet
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Barnets beste
- Barnets rett til medvirkning
- Forsvarlige beslutningsprosesser
- Vitenskapsteoretiske, verdimessige og etiske grunnlagsforståelser
- Faglige vurderinger, argumentasjon, beslutninger og skriftlig dokumentasjon
- Etiske dilemmaer og refleksjoner
- Etniske minoriteter.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studentene oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har en vitenskapsbasert forståelse av det teoretiske og verdibaserte grunnlaget for gjennomføring av barnevernsfaglige beslutnings- og tiltaksprosesser.
- Har avansert kunnskap om betydningen av barns rett til medvirkning
- Har avansert kunnskap om risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer som har betydning for barns velferd og oppvekstsvilkår
- Har avansert kunnskap om modeller for gjennomføring av barnevernfaglige beslutningsprosesser
- Har inngående kunnskap om familiebaserte, nettverksinvolverende og miljøterapeutiske metoder i tiltaksarbeid
- Har reflektert kunnskap om betydningen av tverrfaglig samarbeid og reflektert kunnskap om betydningen av barns rett til medvirkning
- Har avansert kunnskap om kulturelle og etniske forhold som har betydning for utrednings- og tiltaksarbeid i barnevernet
- Har avansert juridisk kunnskap knyttet til utrednings- og tiltaksarbeid i barnevernet og prinsippene som barnevernretten bygger på
Studenten
- Kan drøfte hvordan ulike faglige perspektiver påvirker problem- og løsningsforståelse i barnevernet
- Kan vurdere motstridende informasjon i gjennomføring av barnevernfaglig arbeid og kan identifisere etiske dilemmaer knyttet til arbeidet
- Kan gjøre skriftlig og muntlig rede for barnevernfaglige og juridiske vurderinger og beslutninger ut fra helhetlig rettskilebilde og juridisk metode
- Kan bruke kunnskap og ferdigheter for å planlegge og anvende familiebaserte og miljøbaserte tiltak, samt følge opp fosterhjem og ettervernstiltak
- Kan formidle faglige vurderinger og kan bidra til fagutvikling gjennom reflekterte og teoretisk forankrede vurderinger
Studenten
- Har etisk bevissthet i forhold til bruk av vitenskapelig kunnskap og metoder, og kompetanse i å reflektere over hvordan verdisyn, menneskesyn og kunnskapssyn gjenspeiles i praksis
- Har en aktiv holdning til rettssikkerhet og maktkritikk
- Har forståelse for betydningen av god kommunikasjon og samhandling i arbeidet med barn og deres familier
- Kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i arbeidet for å styrke barns rett til omsorg og beskyttelse
- Forelesninger
- Seminarer på campus og på nett
- Oppgaveskriving
- Gruppearbeid
- Selvstudium
- Det er to individuelle skriftlige arbeidskrav.
- 75% deltagelse på undervisning og seminar.
Individuell mappevurdering hvor 2 oppgaver inngår i eksamensmappen. Mappen vurderes i sin helhet med graderte bokstavkarakterer A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet