BØK1005 Bærekraftsregnskap og samfunnsansvarsrapportering
- EmnekodeBØK1005
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedKongsvinger
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: KREV100 Grunnleggende regnskap
- Regnskapets formål og kvalitative egenskaper ved brukernyttig regnskapsinformasjon
- Regnskapspraksis og rapporteringskvalitet knyttet til bærekraft og samfunnsansvar
- Regulering og håndheving
- Revisjon/attestasjon av bærekraftsregnskap og samfunnsansvarsrapportering
- Bruk av og etterspørsel etter bærekraftsregnskap og samfunnsansvarsrapportering
- Norske versus internasjonale forhold
- Relevante forskningsresultater og teoretiske rammeverk
- Trender i rapporteringspraksis
Et kritisk perspektiv på regnskap vil gjennomsyre hvert av disse punktene.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om tradisjonelle og alternative formål med regnskap og rapportering, samt kvalitative egenskaper ved brukernyttig (formålstjenlig) regnskapsinformasjon
- har kunnskap om lovkrav og standarder for bærekraftsregnskap og samfunnsansvarsrapportering i Norge og internasjonalt
- har kunnskap om (kvaliteten på) rapporteringspraksis vedrørende pålagt og frivillig bærekrafts-/samfunnsansvarsrapportering i Norge og internasjonalt
- har kunnskap om virkningene av regulering og håndheving, samt andre faktorer som påvirker foretaks rapporteringsatferd
- har kunnskap om etterspørsel og bruk av bærekraftsregnskap og samfunnsansvarsrapportering, samt vesentlighet
- har kjennskap til kilder/medier for bærekraftsregnskap og samfunnsansvarsrapportering
Studenten
- kan foreta enkle analyser av organisasjoners rapportering sammenholdt med faktisk status eller prestasjoner knyttet til bærekraft og samfunnsansvar
- kan på et generelt plan forholde seg kritisk til og bidra til vurderinger av rapporteringspraksis, lovkrav og standarder i forhold til formål for regnskap og underliggende forutsetninger for brukernyttig regnskap/rapportering, gjennom anvendelse av forskningsresultater og annen faglig kunnskap
- kan bidra til drøfting av samfunnets infrastruktur for og utfordringer knyttet til produksjon og bruk av bærekraftregnskap og samfunnsansvarsrapportering
- kan integrere kunnskap om forskning, økonomisk/regnskapsmessig teori og trender i rapporteringspraksis for å diskutere videreutvikling av rapporteringspraksis på et overordnet plan
Studenten
- kan vurdere og diskutere spenningsforholdet mellom teori, rapporteringspraksis og bruk av bærekraftsregnskap og dermed bidra til rapporteringsinnovasjon i foretak
- har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger blant annet knyttet til strategisk rapportering og/eller oppfyllelse av kvalitetskrav for brukernyttig regnskapsinformasjon
- kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med og formidle sentralt fagstoff til andre fagpersoner, regnskapsprodusenter- og brukere
- kan holde seg oppdatert på den faglige utviklingen innenfor bærekraftsregnskap og samfunnsansvarsrapportering
- kan reflektere kritisk over forhold av betydning for bruk av rapportering og regulering/standarder, inkludert informasjonskilder og kvaliteten på informasjonen, altså nytten av rapportering og reguleringer/standarder for formål med bærekraftsregnskap og samfunnsansvarsrapportering
Undervisningen omfatter en kombinasjon av undervisningsmetoder hvor nettressurser, oppaveløsning og undervisningssamlinger utfyller hverandre i et helhetlig undervisningsopplegg. Undervisningen på samlinger består av forelesninger, diskusjoner og arbeid med oppgaver. Reelle case i form av organisasjoners rapportering mv. vil brukes i undervisningen. Studentene oppfordres derfor til å møte på samlinger.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
| 100% |
4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.