BÆR1002 Bærekraftig ledelse for mennesker, miljø og gjensidig velstand – en nordisk økofilosofisk tilnærming

    • Emnekode
      BÆR1002
    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Nett/digitalt
Emnets innhold
  • FNs bærekraftsmål (Agenda 2030) og samspillet mellom økonomi, samfunn og økologi for å nå disse målene
  • Utfordringer vi står ovenfor i forhold til miljøproblemene og bærekraftsmålene
  • Naturbegrepet og forholdet mellom menneske og natur i den vestlige filosofiens idéhistorie
  • Antroposentrisk etikk, med spesiell vekt på den filosofiske tradisjon
  • Ikke-antroposentrisk etikk, med spesiell vekt på nyere etiske teorier
  • Filosofisk og miljømessig verdigrunnlag anvendt på casestudier av bærekraft
  • Livsvitenskapene, biologisk mangfold og økosystemtjenester
  • Påvirkningen av og innsikter fra miljøfilosofi, spesielt nordisk økofilosofi og kritisk realisme, med fokus på begrepet «wellbeing» eller gjensidig velstand.
  • Ulike utdanningsprogrammer, inkludert transformative læringsperspektiver vurdert opp mot FNs bærekraftsmål

Læringsutbytte

Etter å ha fullført dette emnet vil kandidaten ha oppnådd følgende læringsutbytte i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om FNs bærekraftsmål og Agenda 2013, og en forståelse av hvordan de blir gjennomført i ulike sammenhenger,
  • forstår miljøkrisens art og de trusler den stiller oss overfor,
  • har en forståelse av naturfilosofi og forholdet mellom mennesket og naturen, spesielt slik dette blir forstått i den vestlige filosofiske tradisjonen, men også alternativt i andre kulturer,
  • har en forståelse av ulike etiske holdninger og de etiske implikasjonene av ulike perspektiver, dvs. antroposentriske og ikke-antroposentriske,
  • har en kritisk forståelse av teoriene om evolusjon og prinsippene bak utviklingen av biologisk mangfold og økosystemtjenester,
  • forstår tilnærminger til filosofi, spesielt nordisk økofilosofi, og hvordan disse filosofiene påvirker vår evne til å oppnå bærekraftig utvikling.
Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte ulike etiske teorier og anvende dem på reelle casestudier av bærekraft,
  • kan drøfte og anvende filosofiske modeller for å ta opp de underliggende årsakene til og utfordringene ved bærekraftig utvikling,
  • kan finne frem til, vurdere og anvende informasjon fra ulike faglige disipliner til å forstå bærekraftig utvikling.
Generell kompetanse

Studenten

  • er kjent med FNs bærekraftsmål og Agenda 2030, 
  • er kjent med ulike filosofiske og etiske teorier, antroposentriske og ikke-antroposentriske perspektiver og deres relevans for spørsmål om bærekraft,
  • er kjent med livsvitenskapene, deres forståelse av biologisk mangfold, økosystemenes resiliens og økosystemtjenester,
  • er kjent med ulike økofilosofiske verker og kan vurdere deres bidrag til tenkning om bærekraft,
  • er kjent med ulike utdanningsprogrammer og hvordan de kan støtte opp under realiseringen av Agenda 2030.
Arbeidskrav

Det forventes at studentene tar aktivt del i diskusjonene, og at de organiserer og driver sine egne studiegrupper.

 

 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
3 Uke(r)
  • Alle
Vurdering

Individuell hjemmeeksamen over tre uker. Eksamen blir vurdert som bestått / ikke bestått.

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
BÆR1001 Bærekraftig samfunn
7.5
Emnenavn på engelsk: 
kommer på engelsk...
Emnenavn på nynorsk: 
Bærekraftig ledelse for mennesker, miljø og gjensidig velstand – en nordisk økofilosofisk tilnærming
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Historisk-filosofiske fag
Studieprogram
Bærekraftig ledelse for mennesker, miljø og gjensidig velstand – en nordisk økofilosofisk tilnærming
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)