ALP1000 Algoritmisk tenking og grunnleggjande programmering

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Algoritmisk tenkning er mer enn programmering. Emnet gir gjennom utvidet begrepsforståelse av programmeringsbegrepene løkker, variabler, betingelser og funksjoner en innføring i grunnleggende programmering og algoritmisk tenkning som problemløsningprosess. Det blir lagt vekt på hvordan integrere programmering i fagene matematikk og naturfag. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med blokkprogrammering. Følgende tema vil bli vektlagt:

  • Programmering i LK20 og som kompetanse i samfunnet.
  • Algoritmisk tenkning som problemløsningprosess.
  • PRIMM som spesifikk problemløsningsmetode.
  • Blokkprogrammering.
  • Utvikling av undervisningsopplegg gjennom samarbeid i programmeringsaktiviteter.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap til prinsipper for algoritmisk tenkning
  • Har kunnskap om problemløsningmetoden PRIMM (Akronym for Predict - Run - Investigate - Modify - Make)
  • Har kjennskap til utvikling og oppbygging av programmer basert på blokkprogrammering
  • Har kunnskap om ulike verktøy for blokkprogrammering som for eksempel Scratch og MakeCode
  • Har forståelse av grunnleggende programmeringsbegreper: variabler, løkker, betingelser og funksjoner
  • Har kunnskap om programmering i gjeldende læreplaner og i fagfornyelsen
Ferdigheter

Studenten

  • Kan identifisere og dekomponere et problem, og utforme løsninger som gjør bruk av programmering
  • Kan bruke problemløsningmetoden PRIMM i undervisningen
  • Kan utvikle programmer ved bruk av blokkprogrammering
  • Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle enkle programkoder og algoritmer
  • Kan programmere fysiske enheter som for eksempel micro:bit
  • Kan gjennomføre enkle undervisningsopplegg med programmering
  • Kan veilede elever i arbeid med algoritmisk tenkning og blokkprogrammering
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan gjøre rede for eksempel på begrensninger til blokkprogrammering
  • Kan gjøre rede for algoritmisk tenkning og blokkprogrammering i skolen
  • Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplan og integrert i fag
  • Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med samarbeid og problemløsing
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesning
  • Gruppearbeid
  • Seminarer
  • Studentpresentasjoner
  • Selvstudium
  • Refleksjonsnotater
  • Veiledning
  • Bruk av læringsplattform Canvas
  • Bruk av andre digitale verktøy i undervisningen og i studentens læringsarbeid
Arbeidskrav

2 mellomarbeider der problemløsningprosessen (i utformingen av undervisningsopplegg

om algoritmisk tenkning på 5.-10. trinn) begrunnes i form av individuelle refleksjonsnotater.

Vurdering

Mappeeksamen basert på de to arbeidskravene.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk