ADK1001 3D-kunst & generalisering I
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
Sentrale tema:
- brukergrensesnitt av en 3D-programvare
- polygon- og surface/spline modellering
- UV-mapping
- material-shadere og teksturer
- riktig bruk av komposisjon, lyssetting og kamera i 3D-rom
- bruk av hardware- og software rendermotorer for rendering av stillbilder og bildesekvenser
- filstruktur og filformater
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap i effektiv 3D-modellering
- har kunnskap om UV-mapping, teksturering og surface-shadere
- har kunnskap om rigging
- har kunnskap om animasjon
- har kunnskap om kamera og lyssetting i 3D-rom
- har kunnskap om rendering og komposisjon
- har kunnskap om filstrukturer og arbeidsflyt i 3D-applikasjoner
- har innsikt i den historiske utviklingen av 3D i dataspill og film
- har kunnskap om klargjøring av 3D-objekter
Studenten
- kan bruke 3D-programvare på et grunnleggende nivå
- kan skape enkle 3D-modeller for bruk i spill og animasjonsfilm
- kan gjennomføre UV-mapping av enkle polygonbaserte 3D-modeller
- kan ta i bruk material-shadere og teksturer til å skape troverdige overflater på 3D-modeller
- kan skape en interessant komposisjon med enkle modeller og tilpasset bruk av 3 punkts lyssetting og kamera
- kan lage enkle key-frame animasjoner med utgangspunkt i prinsippene for animasjon
- kan rendere stillbilder og bildesekvenser gjennom bruk av både hardware- og software-rendermotorer
- kan ta riktige valg med tanke på innstillinger av rendermotoren i bruk
- kan ta bevisste valg rundt filformater med tanke på eksport, import og rendering
- kan tilpasse brukergrensesnittet i 3D-programvaren for å effektivisere arbeidsflyten
- kan organisere et prosjekt med tanke på filstruktur og oppsett i 3D-programvaren i bruk
- kan gjennomføre vellykket feilsøking og løse problemer med 3D-objekter for spill
Studenten
- kan begrunne faglig de valg som blir gjort i utviklingsprosessen både skriftlig og muntlig
- kan delta i faglige diskusjoner rundt oppbygging av en 3D-modell
- kan delta i faglige diskusjoner på et profesjonelt nivå om en 3D-produksjon og utviklingsprosessen
Emnet er lagt opp som kombinasjon av forelesninger, praktiske øvinger, innlevering av ukentlige oppgaver, selvstudium og veiledning.
Undervisning i plenum og individuelt arbeid/individuelle oppgaver.
- 1-3 individuelle oppgavebesvarelser
- deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen
Obligatoriske arbeidskrav som er bestått er kun gyldig i 12 måneder. Studenter som ønsker å ta opp eksamener etter 12 måneder, må bestå de obligatoriske arbeidskravene på nytt ved neste ordinære gjennomføring av emnet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet