8SHL9151 Endringsledelse på egen arbeidsplass i helse- og omsorgstjenesten

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
Emnets innhold

Endringsmomentum

  • Grunnlagsforståelse for endring
  • Mulighetsrommet (kreativitet)
  • Evaluering av erfarte endingsprosesser (med utgangspunkt i egne erfaringer og egen praksis)
  • Ulike perspektiv for endring (føringer)

 

Ledelse av endringsprosesser

  • Læring og kultur for endring
  • Lederrollen og ledelsesmetoder
  • «Å stå i» endringer
  • Involvering (myndiggjøring, eierskap og trygghet )

 

Implementering av endring

  • Kontinuerlig forbedring
  • Omskaping som sosial prosess
  • Drivkrefter og motkrefter
  • Kunnskapsdeling
  • Metoder for implementering og evaluering

Læringsutbytte

Kandidaten skal etter fullført emne ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om endringsbegrepet i offentlig tjesteyting generelt og i helse- og omsorgstjenesten spesielt
  • har kunnskap om ulike metoder som virkemidler for endringer
  • har kunnskap om implementeringsmetoder av endringer
  • har kunnskap om gjennomføring av evalueringersmetoder
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan implementere og drifte kontinuerlige endringsprosesser
  • kan lede og gjennomføre endringer
  • kan utvikle relevante og vesentlige indikatorer for resultatoppnåelse av endringer
  • kan evaluere resultater av endringen
  • kan identifisere forbedringsområder på egen arbeidsplass
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har innsikt i  lederkompetanse generelt og forutsetningene for endringsledelse spesielt
  • kan bidra til å sette i gang endringer ved egen arbeidsplass
  • har innsikt og metodekunnskap som utgjør et tilstrekkelig grunnlag for utvikling av endringsprosesser
  • har kompetanse i kontinuerlig endringsarbeid, forbedring og oppfølging
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet består av 3 samlinger à 2-3 dager (2+2+3 dager). I tillegg til forelesninger vil det på samlingene vektlegges refleksjon, diskusjoner, case, erfaringsutveksling og gruppearbeid. Mellom samlingene skal studentene jobbe med hjemmeoppgaven i basisgruppe (se obligatoriske krav).

Arbeidskrav

Etter første samling kreves:

  1. Utarbeidelse av en individuell skisse for en endring på egen arbeidsplass (ca 500 ord +/- 10 %).
  2. En individuell refleksjonsoppgave (ca 350 ord).

Etter andre samling kreves:

  1. Det skal jobbes videre med endringsskissen (fra pkt A), enten individuelt eller i gruppe.
    - Individuelt: Fortsette videre arbeid på egen skisse tilknyttet egen arbeidsplass (ca 1000 ord +/- 10 %).
    - Gruppevis på 3-4 personer pr gruppe; det velges ut en av de individuelle oppgavene fra første utarbeidelsesrunde (pkt A), som det arbeides videre med (ca 1500 ord +/- 10 %).
  2. En individuell refleksjonsoppgave (ca 350 ord).

Øvrige krav:

  1. Skissen for endring legges frem (individuelt eller gruppevis) for de øvrige studentene og foreleser/kursleder på siste dag, siste samling.
  2. Obligatorisk oppmøte på samlingene. Eventuelt avvik fra dette må det søkes om, men siste siste samling kan ikke avvikes (pga. pkt. E).

Innleveringer foregår i Canvas, og alle de obligatoriske kravene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Vurdering

Det gjennomføres en hjemmeeksamen over tre uker etter siste samling, individuelt eller gruppevis (tilsvarende som under pkt C under «obligatoriske krav»). Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.

Eksamen vil være en videreføring av den obligatoriske oppgaven om endring på arbeidsplassen (jfr. pkt C).

 

Omfanget på besvarelsen:

    • Individuell innlevering: 3000 ord +/- 10 %.
    • Gruppelevering: 4000 ord +/- 10 %.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter fra A-F hvorav E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell
3 Uke(r)
  • Alle
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag