8SHL48151 Samhandling, kriser og konflikthåndtering for ledere i helse- og omsorgstjenesten

    • Emnekode
      8SHL48151
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
Emnets innhold

Lederkommunikasjon i profesjonell samhandling

  • Hvordan kommunisere for å styrke en relasjon
  • Systemisk kommunikasjonsforståelse og metakommunikasjon
  • Kommunikasjon som formidling og retorikk
  • Dialog som grunnlag for utvikling
  • Tverrfaglig og flerfaglig samarbeid
  • Likeverdighet mellom samarbeidsparter
  • Samarbeid med avtaler som grunnlag

 

Konflikt- og kriseforståelse

  • Hva er konflikt?
  • Konflikter som livsvilkår
  • Konflikter som eskalerer
  • Kompleksitet, gruppe- og individkonflikter
  • Hva er en krise sett i et ledelsesperspektiv?
  • Mennesket i kriser
  • Kriser på individ- og gruppenivå

 

Konfliktløsning og krisehåndtering

  • Strategier i konfliktløsning
  • Konfliktspiral, hva forsterker og hva forhindrer eskalering
  • Lederen som fasilitator, veileder, megler eller "dommer"
  • Konfliktløsning ved bruk av utenforstående megler
  • Lederens håndtering av organisasjonens kriser 
  • Sorg, støtte og sosiale nettverk
  • Bearbeidingssamtaler
  • Krisekommunikasjon, mediekontakt og mediebruk
  • Kriseberedskap – å være forberedt på uforutsette, plutselige hendelser

Læringsutbytte

En student med fullført kvalifikasjon har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale teorier om lederkommunikasjon
  • har kunnskap om forhandlingsteknikker som kan være et verktøy i daglig samhandling
  • har kunnskap om hvordan samarbeidsformer (som tverrfaglig/flerfaglig) gir forskjellige utfordringer overfor faglige samhandlingspartnere
  • har kunnskap om hvordan konflikter oppstår og utvikler seg i et arbeidsmiljø
  • har kunnskap om sentrale konfliktteorier knyttet til sosiale konflikter
  • har kunnskap om sentrale teorier og begreper i kriseledelse
  • har kunnskap om reaksjoner på kriser som rammer individer og grupper i en organisasjon og hvordan disse kan håndteres
Ferdigheter

Studenten

  • kan samhandle konstruktivt med interne og eksterne samarbeidspartnere
  • kan bruke teorier om forhandlingsteknikk til å finne løsninger når det er uenighet i møte med samarbeidsparter
  • kan møte brukere og pårørende på en konstruktiv måte også når det er uenighet om tjenesteutførelse eller -tildeling
  • kan vurdere konflikters alvorlighetsgrad og om det er behov for intervensjon
  • kan gi medarbeidere forståelse for daglig konflikthåndtering
  • kan gi medarbeidere tilstrekkelig forståelse for kriser og krisehåndtering
  • kan anvende kunnskap om psykologiske krisereaksjoner på individ- og gruppenivå
  • kan bidra til nytenkning og i endringsarbeid knyttet til samhandlingsformer
Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere konsekvenser av eget og andres verdigrunnlag i samhandlingssituasjoner
  • har kjennskap til ulike perspektiver på hvordan kriser kan oppstå i praksis
  • har kunnskap om hvordan man ivaretar mellommenneskelige utfordringer og problemstillinger
  • har forståelse for hvordan man håndterer kriser og konflikter
     
Arbeids- og undervisningsformer

Som overordnede prinsipper for læring, vektlegges tverrfaglighet, samarbeid, relasjonskompetanse og studentaktive arbeidsformer. Undervisning og læring skjer gjennom en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og oppgaveskriving.

Mellom samlingene, og for å oppnå tverrfaglig erfaringsutveksling, skal studentene arbeide i grupper og ha et ansvar for å følge opp de obligatoriske arbeidskravene i emnet. Deler av dette arbeidet vil være basert på veiledning via høgskolens nettbaserte e-læringsverktøy.

Obligatoriske aktiviteter

Etter første samling kreves:

En individuell refleksjonsppgave fra egen lederpraksis. (ca 1000 ord +/- 10 %)

 

Etter andre samling kreves:

  1. Det skal jobbes videre med refleksjonsoppgaven  (fra pkt A), enten individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter.
    - Individuelt: Fortsette videre arbeid på løsning tilknyttet egen arbeidsplass (ca 1000 ord +/- 10 %).
    - Gruppevis: Det velges ut en av de individuelle oppgavene fra første utarbeidelsesrunde (pkt A), som det arbeides videre med (ca 1500 ord +/- 10 %).

 

Øvrige krav:

  1. Oppgaven for konfliktløsning og krisehåndtering legges frem (individuelt eller gruppevis) for de øvrige studentene og foreleser/kursleder på siste dag, siste samling.
  2. Obligatorisk oppmøte på to av tre samlinger men siste samling kan ikke avvikes (pga. pkt. E).

 

Innleveringer foregår elektronisk, og alle de obligatoriske kravene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell (1 - 3)
3 Uke(r)
  • Alle
100
Eksamen

Det gjennomføres en hjemmeeksamen over tre uker etter siste samling, individuelt eller gruppe på inntil 3 studenter (samme gruppe som under pkt C under «obligatoriske krav»). Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.

Eksamen vil være en videreføring av den obligatoriske oppgaven(jfr. pkt C).

Omfanget på besvarelsen:

    • Individuell innlevering: 3000 ord +/- 10 %.
    • Gruppelevering (inntil 3 studenter pr gruppe): 4000 ord +/- 10 %.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Tillatte hjelpemidler til eksamen:

Alle

Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring
Fagområde
Økonomisk-administrativ utdanning
Studieprogram
Samhandling, kriser og konflikthåndtering for ledere i helse- og omsorgstjenesten
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)