4RELS1 Ledelse og samhandling
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2024 Vår, 2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Gjennomført og bestått Innføring i tverrprofesjonell rehabilitering (4REITR1) og Læring og mestring (4RELM1) Anbefalt forkunnskap: Gjennomført og bestått Vitenskapsteori og metode (4REVIT1).
- Organisasjonsteori
- Ledelsesteori og ulike former for lederskap
- Koordinerende enhets ansvar, rolle og funksjon
- Koordinators ansvar, rolle og funksjon
- Helse i plan, involvering av politisk nivå
- Modeller for tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid
- Samarbeidsavtaler og dokumentasjon
- Endrings og implementeringsarbeid
- Pårørende og frivillige som samarbeidspartnere
- Pasientforløp og sømløs samhandling mellom tjenestenivåene
- Makt og avmakt
- Ansvarsfordeling og organisering av rehabiliteringsforløp
- Vedtak og klage
- Kulturer i helse- og omsorgstjenesten
- Forhandling, konflikt og konflikthåndtering
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har kunnskap om organisatoriske føringer og rammer for tildeling og gjennomføring av rehabiliteringstjenester.
- Har grunnleggende kunnskap om ulike perspektiver på ledelse og lederrollen med relevans for å lede team og habiliterings- og rehabiliteringsforløp
- Har kunnskap om psykologiske og sosiologiske perspektiver i gruppeprosesser
- Har inngående kunnskap om lovpålagt samarbeid mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten
- Har inngående kunnskap om koordinators rolle og ansvar
- Har oversikt over relevante aktørers rolle og grunnleggende kompetanse i rehabiliteringsvirksomhet på ulike nivå i «rehabiliteringspyramiden».
- Har grunnleggende kunnskap om saksbehandling og offentlig forvaltning
- Har kunnskap om ulike typer konflikter og konflikthåndtering
Studenten
- Kan formidle tjenester og vedtak på en etisk forsvarlig måte
- Kan anvende kunnskap som fremmer godt arbeidsmiljø og jobbengasjement
- Kan formidle kunnskap om ledelse skriftlig og muntlig
- Kan anvende kunnskapsbaserte arbeidsformer som fremmer tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid
Studenten
- Kan anvende kunnskap som gir grunnlag for ledelse og samhandling i team og i sammensatte rehabiliteringsforløp.
- Kan analysere og reflektere over egen rolle i ledelse og samhandling
- Kan anvende ny kunnskap som bidrar til fag- og forskningsutvikling innen rehabiliteringsfeltet
- Kan utvikle, igangsette og kritisk vurdere rehabiliteringsplaner i samarbeid med pasient/bruker og involverte aktører i rehabiliteringsforløpet.
- Kan anvende modeller og samarbeidsformer som inkluderer brukere i tjenesteutvikling og innovasjon
- Kan identifisere, vurdere og kommunisere avvik relatert til samordnet rehabiliteringsvirksomhet
Skriftlig gruppeoppgave om ledelse og samhandling som presenteres og drøftes i diskusjonsforum.
Hjemmeeksamen i grupper på 3-4 studenter over 10 virkedager. Gruppene skal så langt det er mulig være tverrfaglig sammensatt. Vurderes med karakteren Bestått / Ikke bestått
Alle deltakerne i gruppa står til ansvar for alt innhold i eksamensbesvarelsen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Gruppe (3 - 4) | 10 Dag(er) |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet