4PSAPTE12 Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
4OSTT14 Hvordan organisere og samordne de kommunale tjenestetilbudene til barn og ungdom må være fullført og bestått.
- Helsefremmende og forebyggende psykososialt arbeid med barn og unge
- Eget fags teorier og arbeidsformer for å fremme barn og unges psykiske helse
- Behovs- og brukerstyrte tiltak som understøtter barn, unge og pårørendes kompetanser og ressurser
- Ulike arbeidssteder og arbeidsmåter med barn og unge med psykiske vansker og lidelser
- Tidlig intervensjon
- Endringsarbeid
- Kriser, mekling og konflikthåndtering
- Fange opp, samtale og arbeide med risikoutsatte barn og unge
- Grunnleggende etiske aspekter relatert til barn og unge
- Etiske dilemmaer og utfordringer i psykososialt arbeid med barn og unge
- Sammenheng mellom etikk, menneskesyn og omsorgsideologi
- Ulike forskningsmetoder, vitenskapsfilosofi, prosjektarbeid
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:
- Forstår og anvender kunnskaper om eget ansvarsområde
- Forstår og anvender kunnskaper om ulike strategier og arbeidsmåter som fremmer god psykisk helse og minsker ulike psykososiale belastninger
- Kan redegjøre for ulike etiske teorier og menneskesyn
- Kan redegjøre for ulike forskningsmetoder og prosjektarbeid
- Har grunnleggende kunnskaper om prosjektplanlegging
- Har ferdigheter til å kartlegge, identifisere og styrke ressurser knyttet til det enkelte barn eller den enkelte unge som fremmer eller hemmer deres psykiske helse
- Har evne til å anvende eget fags særegne bidrag i psykososialt arbeid med barn og unge
- Har evne til å etablere og inngå i helsefremmende og mestringsskapende relasjoner med barn, unge og deres familier med utgangspunkt i deres ønsker og behov
- Kan identifisere og bistå barn og unge som har behov for psykososialt arbeid
- Har evne til å anvende eget fags særegne bidrag i psykososialt arbeid med barn og unge
- Har evne til faglig og etisk refleksjon relatert til konkrete situasjoner i praksis
- Kan redegjøre for sammenhengen mellom etikk og menneskesyn relatert til konkrete situasjoner i praksis
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Studieoppgaver og veiledninger
- Refleksjonsnotat
- Bruk av Fronter
Selvstudium
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått | Gruppe |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet