3SER250 Servicelogikk

    • Emnekode
      3SER250
    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      3MAR100 Markedsføring eller tilsvarende.

Emnets innhold
  • Sentrale begreper om tjenestegjøring og tjenestelogisk salg og markedsføring
  • Perspektiver på verdiskaping
  • Forretningslogikkens rolle og implikasjoner i forhold til bedriftens verdiskaping
  • Verdisamskaping og dens betydning for verdiskaping og innovasjon fra et salg og markedsføringsperspektiv
  • Tjenestegjøring og utvikling av kundeorienterte løsninger, forretnings- og inntektsmodeller
     

Læringsutbytte

Studenten skal ha innsikt i perspektivet tjenestelogikk og fenomenet tjenestegjøring, samt forstå konsekvensene de har for en virksomhets salg og markedsføring.

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare sentrale perspektiver, begreper, modeller og teorier relatert til tjenestegjøring samt tjenestelogisk salg og markedsføring.
  • kan gjøre rede for hvordan tjenestelogikk og tjenestegjøring påvirker virksomhetens tilnærming til markedsføring, salg og innovasjon.
  • kan gjøre rede for den strategiske betydningen tjenestegjøring og tjenestelogisk tilnærming  har for bedriftens verdiskaping med kunden.
Ferdigheter

Studenten

  • kan tolke og drøfte teorier, begreper og modeller relatert til tjenestegjøring og tjenestelogikk fra et salgs- og markedsføringsperspektiv.
  • kan gjøre rede for og reflektere rundt effekter av tjenestegjøring samt tjenestelogikk.
  • kan vurdere, analysere og drøfte problemstillinger relatert til tjenestegjøring og tjenestelogikk.
  • kan søke etter, samle inn, vurdere, integrere og presentere vitenskapelige verk om tjenestegjøring, tjenestelogikk og tjenesteinnovasjon.
  • kan produsere og presentere arbeider som følger akademiske krav.
Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse til å anvende teori om tjenestegjøring og tjenestelogikk, og med det påvirke virksomheters salg, markedsføring og verdiskaping.
Arbeids- og undervisningsformer

Studentaktive samlinger, studentpresentasjoner, gruppediskusjoner, gruppearbeid, case- og oppgaveløsning, presentasjoner og selvstudium. Undervisningen er samlingsbasert.

Det legges opp til studentaktive undervisningsformer hvor studentene blir utfordret til å presentere, diskutere og reflektere over teori, begrep og modeller i pensum. Fokus skal være på å belyse og presentere løsninger på praktiske og teoretiske problemer innenfor servicelogikk. Emnet har læringsutbytter som ikke kan oppnås uten å delta i den organiserte undervisningen eller testes til eksamen. Det er derfor obligatorisk frammøte til deler av emnet.

Obligatoriske aktiviteter
  • Det er obligatorisk oppmøte til den første forelesningen.
  • I tillegg er det obligatorisk oppmøte til to eller tre muntlige presentasjoner knyttet til arbeidskrav.

Arbeidskravene må være godkjente for at studenten kan gå opp til eksamen.

Antall arbeidskrav, type oppgaver og frister opplyses på høgskolens læringsplattform ved emnets start.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Gruppe (2 - 3)
2 Dag(er)
  • Alle
100
Eksamen

2 dagers hjemmeeksamen i grupper med inntil til tre personer.

Ved gruppeeksamen er alle deltakerne i gruppa ansvarlige for innholdet i oppgaven.

Emnenavn på engelsk: 
Service Logic
Emnenavn på nynorsk: 
Servicelogikk
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring
Fagområde
Samfunnsvitenskapelige fag
Studieprogram
Bachelor i serviceledelse og markedsføring
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)