3SA935 Fordypningsoppgave med metode
- Emnekode3SA935
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår, 2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Emnet tilbys til studenter som i samarbeid med høgskolen har fått satt opp plan for å fullføre en bachelorgrad ved Høgskolen i Innlandet i henhold til § § 3-2 b) eller c) i Forskrift om studier, opptak og eksamen ved Høgskolen i Innlandet. Minimum 90 studiepoeng som inngå i graden må være bestått, herunder minimum 30 studiepoeng innenfor fagområdet for fordypningsoppgaven (bedriftsøkonomi/regnskap, markedsføring/service, organisasjon/ledelse/styring eller krise/beredskap/sikkerhetsledelse). Emnegrunnlaget for fordypningsoppgaven må være godkjent av høgskolen før oppmelding.
- Kvantitativ og kvalitativ metode
- Sammenhengen i forskningsmetode, herunder forholdet mellom problemstilling, teori, metodevalg og analyse.
- Prinsipper og rutiner for skriving av faglige tekster
- Prinsipper for søk og gjenfinning av faglitteratur og relevant forskning
- Forskningsetikk og personvern
- Utforming av forskningsspørsmål, forskningsdesign og datainnsamling
- Kvalitative og kvantitative innsamlingsteknikker; litteratur-review, intervju, gruppesamtaler og spørreskjemaer
- Bearbeiding, presentasjon, analyse og tolkning av kvalitative eller kvantitative data
- Planlegging og gjennomføring av et selvstendig arbeid
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om relevante teorier innenfor et selvvalgt fordypningsområde innenfor økonomi- eller ledelsesfag
- har forklare grunnleggende prinsipper innenfor samfunnsvitenskapelig metode
- kan forklare forholdet mellom problemstilling, teori, metodevalg og analyse
- kan beskrive fasene i et typisk forskningsprosjekt
- kan redegjøre for ulike kvalitative og kvantitative forskningsdesign
- kan redegjøre for grunnleggende kvalitative og kvantitative datainnsamlingsmetoder
- kan gjøre rede for grunnleggende kvalitative og kvantitative analysemetoder
Studenten
- kan formulere og begrunne problemsstilling for et selvstendig forsknings- eller utviklingsprosjekt med enten kvalitativ eller kvantitativ tilnærming
- kan velge, presentere og kritisk drøfte teori som er relevant for problemstillingen
- kan drøfte metodevalg og begrunne valg av metode for å besvare problemstillingen
- kan gjennomføre og redegjøre for datainnsamling
- kan presentere, analysere og drøfte datamaterialet slik at problemstillingen besvares
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid som strekker seg over tid, i tråd med forskningsetiske krav og retningslinjer
- kan formidle problemstilling, metode, teorier, analyser og konklusjoner skriftlig
Emnet innledes med en to dagers samling med undervisning i samfunnsvitenskapelig metode. På samlingen gis det også tilbud om veiledning i utforming av problemstilling og kurs opplæring i kilder og kildebruk, samt litteratursøk. Samlingene suppleres med (men erstattes ikke av) undervisning på stream.
Deretter jobber studenten selvstendig med oppgaven under veiledning. Foreløpig arbeid leveres inn til veiledning minimum én og maksimum tre ganger innen angitte frister (se obligatoriske arbeidskrav). Veiledning kan gis både muntlig og skriftlig og foregår alltid på grunnlag av skriftlig innlevering.
- Obligatorisk frammøte på samling med metodeundervisning. De som eventuelt ikke kan møte må levere en skriftlig oppgave i metode senest to uker etter samlingen.
- Innlevering av prosjektskisse. Tema skal godkjennes av høgskolen.
- Innlevering av skriftlig foreløpig arbeid minst én gang
Frister for innlevering opplyses ved emnets oppstart.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell (1 - 2) |
| 100 |
Innlevering av skriftlig arbeid på 9000-12000 ord (eksklusiv forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste og vedlegg). Arbeidet kan leveres individuelt eller i gruppe på to studenter.
Ved gruppeeksamen står alle deltakerne i gruppa til ansvar for alt innholdet i oppgaven. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.