3ORG310 Kriseledelse i komplekse organisasjoner
- Emnekode3ORG310
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Bestått emnet 3RIS140 Beredskapsarbeid og krisehåndtering i praksis.
- Grunnleggende prinsipper for organisering av beredskapsorganisasjoner
- Komplekse, dynamiske og ikke-lineære systemer
- Prosesser på mikronivå knyttet til meningsskaping («sensemaking») og kognitiv tilstedeværelse (mindfulness»)
- Kommunikasjons- og beslutningsprosesser, og læring på tvers av organisasjonsnivåer innen beredskapssektoren
- Krisetyper – kriseerkjennelse og krisens faser
- Organisasjonsmodeller for effektiv krisehåndtering, herunder sentralisert versus desentralisert ledelsesstruktur
- Grunnleggende mekanismer i kognitiv psykologi
- Kommunikasjon i kriser og bruk av media
- Eksperimentering og utprøving for å lede frem til ny praksis
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om komplekse, dynamiske omgivelser og ikke-lineære systemer
- har kunnskap om prinsipper for organisering av beredskapsorganisasjoner, samt prosesser knyttet til «mindfulness» og «sensemaking» i slike organisasjoner
- har kunnskap om kommunikasjons- og beslutningsprosesser på tvers av organisasjonsnivåer innen beredskapssektoren
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innen emneområdet
- kan oppdatere sin fagkunnskap innen emneområdet
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger innen organisering av beredskap og krisehåndtering, og gjøre rede for sine valg
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer (modeller, analyser, planer og simuleringer, med mer) relatert til funksjoner og prosesser innen beredskap og krisehåndtering
Studenten
- kan presentere sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger innenfor beredskapsorganisering både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter med andre som har bakgrunn innenfor organisasjon og ledelse, beredskap og krisehåndtering, og delta i utvikling av god praksis
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen organisasjon og ledelse, med vekt på beredskap og krisehåndtering
Èn skriftlig oppgave, individuelt eller i gruppe på 2-4 personer. (NB! Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent og er ikke en del av eksamen.)
I oppgaven skal studenten for eksempel demonstrere evne til å kritisk sammenlikne ulike organisasjonsmodeller og -former med tanke på å effektivt støtte ledelse, kommunikasjon og beslutningstaking under krisehåndtering, samt ulike tilnærminger til å måle slik effektivitet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 4) |
| 50 | ||
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 2 Dag(er) |
| 50 |
- Skriftlig innleveringsoppgave i gruppe på 2-4 personer som teller 50 % av total karakter i emnet.
- 2 dagers skriftlig individuell hjemmeeksamen som teller 50 % av total karakter i emnet .
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått. Ved gruppeeksamen (her skriftlig innleveringsoppgave) står alle deltakerne i gruppa til ansvar for oppgaven.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.