3ORG230 Digital organisasjon og ledelse

    • Emnekode
      3ORG230
    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      3ORG100 Organisasjonsforståelse eller tilsvarende.

Emnets innhold
  • Teoretiske perspektiver på forholdet mellom teknologi og samfunn: Utforskning av hvordan teknologi og samfunn påvirker hverandre, inkludert teorier som SCOT (Social Construction of Technology) og Aktør-Nettverksteori (ANT)
  • Digitaliseringens historie og modenhet: Utviklingen fra tidlig digitalisering til dagens avanserte digitale økosystemer, med fokus på hvordan teknologier har påvirket organisasjoner og samfunn
  • IT-governance og strategisk teknologi-styring: Sentrale modeller, rammeverk og strategier for styring og effektiv organisering av digital teknologi i organisasjoner
  • Digital ledelse og transformasjon: Hvordan ledere kan navigere digitale transformasjoner gjennom data-drevne beslutninger, transformativ ledelse og agil tilpasning
  • Arkitektur for digitale systemer: Utvikling av operasjonelle ryggrader og strategier for å skape skalerbare og effektive løsninger i en digital organisasjon
  • Digitale arbeidsprosesser og samarbeid: Bruk av teknologi for fjernarbeid, distribuerte team, og optimalisering av arbeidsprosesser som regnskap og ledelse
  • Etiske og demokratiske perspektiver på digitalisering: Analyse av personvern, rettferdighet og algoritmisk bias, samt demokratiske utfordringer knyttet til teknologianvendelse

Læringsutbytte

Emnet har som formål å tematisere digitalisering og digital transformasjon i konteksten av organisasjon og ledelse. Målet er at studentene skal opparbeide seg kunnskap og ferdigheter som kan anvendes for å lede endringsprosesser, fremme digital modenhet, og løse praktiske utfordringer i ulike bransjer, der digital teknologi og innovasjon står sentralt.

Ved bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale teorier og rammeverk som forklarer relasjonen mellom teknologi og samfunn, inkludert SCOT, Aktør-Nettverksteori (ANT) og Domestiseringsteori
  • har kunnskap om digitaliseringens og digital transformasjons historie og egenart innenfor ulike organisasjoner og bransjer, som økonomi/regnskap, service- og tjenesteyting, produksjon og varehandel
  • har kunnskap om digitale teknologiers muligheter og begrensninger i moderne organisasjoner, spesielt hvordan de påvirker ledelse, beslutningstaking og innovasjon på tvers av bransjer
  • har kjennskap til demokratiske utfordringer, etiske dilemmaer, algoritmisk bias, personvernspørsmål og åpenhetsproblematikk knyttet til digitalisering og bruk av kunstig intelligens (AI) i organisasjoner
  • har forståelse for hvordan digital teknologi kan integreres strategisk for å fremme digital transformasjon, effektivisere prosesser og lede endringsprosesser i ulike bransjer og organisasjonskontekster
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap og forskningsbaserte resultater på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg om hvordan digitale teknologier og digital transformasjon kan anvendes strategisk i ulike organisasjoner og bransjer
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, og framstille dette effektivt for å belyse problemstillinger knyttet til ulike bruksområder av digital teknologi og transformasjon
  • har praktisk kunnskap om hvordan digital teknologi og transformasjon bidrar til å forme organisasjonsprosesser, inkludert ledelse, beslutningstaking, læring, rekruttering, kommunikasjon og innovasjonsevne
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for den samfunnsmessige betydningen av digital teknologi og digitalisering, og har utviklet evnen til kritisk vurdering av teknologianvendelser og deres konsekvenser for samfunnet
  • har innsikt i relevante etiske og profesjonelle problemstillinger knyttet til digital transformasjon, inkludert algoritmisk bias, personvern, åpenhet og bruk av kunstig intelligens (AI) i ulike bransjer og lederskap
  • kan formidle sentralt fagstoff, herunder teorier, problemstillinger og løsninger, både skriftlig, muntlig og gjennom visuelle og digitale formater tilpasset ulike målgrupper
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis for digital transformasjon, etisk teknologiimplementering og innovative digitale prosesser
  • kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser knyttet til digital teknologi og digitale tjenester, med fokus på brukersentrerte løsninger, smidige metoder og generativ kunstig intelligens
  • kan se verdien av digitale samarbeidsformer, inkludert bruk av virtuelle team og digitale plattformer for å styrke organisasjonskultur, kunnskapsdeling og samarbeid på tvers av bransjer
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, oppgaveløsning og gruppearbeid. Det vil bli benyttet casearbeid tilpasset ulike fagområder og bransjetemaer, f.eks. ledelse, organisasjonsutvikling, regnskapsprosesser og endringsprosesser.

Obligatoriske aktiviteter

Et skriftlig arbeidskrav i gruppe på inntil fire personer.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
2 Dag(er)
  • Alle
100
Eksamen

2 dagers skriftlig, individuell hjemmeeksamen. 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
SORG230 Digital organisasjon og ledelse
7,5
KORG230 Digital organisasjon og ledelse
7,5
LEDI1002 Digital organisasjon og ledelse
7,5
Emnenavn på engelsk: 
Digital Organisation and Management
Emnenavn på nynorsk: 
Digital organisasjon og leiing
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag
Fagområde
Samfunnsvitenskapelige fag
Studieprogram
Bachelor i ledelse og digitalisering
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)