3ORG150 Digitale arbeidsformer i organisasjoner

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalt: 3ORG100 Organisasjonsforståelse eller tilsvarende.

Emnets innhold
  • Innplassering av digital teknologi og transformasjon i en historisk kontekst 
  • Faktorer som understøtter en digital transformasjon (tekniske, økonomiske, sosiale)
  • Betydningen av digital teknologi for strategisk utvikling av en virksomhet
  • Organisasjoners arbeid med med digital teknologi i verdiskapningsprosesser
  • Grunnleggende forståelse av kunstig intelligens (KI)
  • Forholdet mellom KI og det menneskelige
  • Implikasjoner av KI for arbeidsliv, organisasjoner og samfunn
  • Forholdet mellom digitalisering og bærekraft - 'the twin transition'
  • Grunnleggende forhold rundt digitalisering, sikkerhet og personvern

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:

Forståelse for digitaliseringens rolle i pågående transformasjon av arbeidsliv og samfunn 

Forståelse av hvordan ulik type teknologi bidrar til digitalisering og digital transformasjon

Forståelse for hvordan digitalisering bidrar til verdiskapning i virksomheter

Forståelse av kunstig intelligens KI og dens rolle for arbeidsliv, organisasjoner og samfunn

Forståelse av relasjonen mellom digitalisering og bærekraft

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om teknologiens betydning for samfunnsutviklingen
  • Har kunnskap om ulike type digitale teknologier som f.eks nevrale nettverk, fundamentalt for KI
  • Har kunnskap om digital teknologi som driver av digitalisering og digitale transformasjoner
  • Har kunnskap om verdiskapningsmodeller påvirket av digitalisering
  • Har kunnskap om hvordan strategiske prosesser integrerer digitalisering 
  • Har kunnskap om hvordan digitalisering relateres til bærekraft
  • Har kunnskap om grunnleggende regulatoriske rammeverk rundt personvern
  • Har kunnskap om grunnleggende problemstillinger rundt cyber-sikkerhet
Ferdigheter

Studenten

  • Kan bidra i strategiske prosesser der digitalisering er relevant for verdiskapning
  • Kan bidra i implementering av digitale arbeidsprosesser
  • Kan bidra til å identifisere mulig anvendelse av kunstig intelligens 
  • Kan bidra til innovasjon der mulighetsrommet er formet av digitalisering
  • Kan bidra i en virksomhets bærekraftsarbeid ved bruk av digitalisering 
Generell kompetanse

Studenten

  • Forstår hvordan teknologi former og blir formet av sosiale prosesser i samfunn og organisasjoner
  • Forstår hvordan digital teknologi former både den geopolitiske, nasjonale og lokale konteksten
  • Forstår hvordan digital teknologi utgjør komplekse systemer som skaper nye emergente fenomener
  • Forstår hvilke muligheter og utfordringer introduksjonen av generativ kunstig intelligens stiller oss overfor
Arbeids- og undervisningsformer

Alle forelesninger er basert på case. Hver forelesning tar for seg ett case som blir presentert i forelesningen. Pensum utgjøres av det som presenteres i forelesningene og krever derfor tilstedeværelse. 

Undervisningsformen fremkommer av korte introduksjoner til teoretiske tema knyttet til case, deretter gruppediskusjoner og dialoger i klassen. Obligatorisk arbeidskrav og eksamen baseres på de samme casene og pensum presentert i forelesning. 

Det vil angis støttelitteratur som tematisk dekker de teoretiske kategoriene som inngår i pensum og kan gi en utvidet teoretisk forståelse. 

 

 

Obligatoriske aktiviteter

Alle forelesninger er basert på case. Hver forelesning tar for seg ett case som blir presentert i forelesningen. Pensum utgjøres av det som presenteres i forelesningene og krever derfor tilstedeværelse. 

Det forventes ett obligatorisk arbeidskrav som er fundert i ett av casene behandlet i forelesningene. 

Det obligatoriske arbeidskravet utarbeides i grupper og leveres skriftlig. Det obligatoriske arbeidskravet fremføres så muntlig med oppfølgende spørsmål fra foreleser.

Basert på skriftlig innlevering, muntlig fremføring og oppfølgende spørsmål, blir det obligatoriske arbeidskravet vurdert som bestått eller ikke-bestått. 

Det kreves at obligatorisk arbeidskrav er bestått for å avlegge eksamen. 

 

Eksamen

 

4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen. Ingen hjelpemidler tillatt. 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
100
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
RORG150 Digitale arbeidsformer i organisasjoner
7,5
SORG150 Digitale arbeidsformer i organisasjoner
7,5
LEDI1000 Digitale arbeidsformer i organisasjoner
7,5
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring