3MUS200 Artist and Repertoire Management

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Emnet 3MAR100 Markedsføring, samt 3MUS160 Lydproduksjon 1 eller 3MUS120 Musikkproduktet eller tilsvarende må være fullført og bestått.

Emnets innhold
  • A&R Development
  • Product Management
  • Music Marketing
  • Markedstilpasset musikkproduksjon
  • Artisten som merkevare: Merkevare- og kommunikasjonsteori anvendt på musikkprodukter
  • Musikkmarkedet: Risiko, inntektsfordeling og avansert segmentering
  • Utradisjonelle verktøy for merkevarebygging, som for eksempel archtypingstorytelling og authenticity

Læringsutbytte

Emnet skal gi kunnskaper, praktiske og analytiske ferdigheter, samt holdninger i å arbeide, selvstendig og i grupper, med ulike oppgaver knyttet til artist- og repertoarutvikling.

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om merkevareteori og kjennskap til kommunikasjonsteori med vekt på aspekter som har spesiell relevans for populærkulturelle fenomener og musikkprodukter
  • har kunnskap om hvordan artister kan betraktes som komplekse merkevareprodukter og hvordan dette har betydning for de forskjellige komponentene som utgjør det totale musikkproduktet
  • har kunnskap om musikkmarkeder og hvordan disse kan segmenteres på avanserte sosiale og kulturelle faktorer
  • har kunnskap om utfordringer med å omsette abstrakte begreper og beskrivelser til konkrete artistiske og musikalske uttrykk og kan reflektere over dette med utgangspunkt i et A&R-prosjekt
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende markedsføringsteori og -modeller til å drøfte praktiske og teoretiske problemer knyttet til A&R-ledelse, samt foreslå begrunnede løsninger
  • kan innhente relevant informasjon og framstille dette for å belyse problemstillinger innenfor A&R-ledelse
  • kan identifisere og utvikle konsistente og koherente musikkprodukter for et valgfritt prosjekt, med spesielt henblikk på markedskunnskap og markedstilpasning
  • kan anvende kompleks merkevareteori i praktisk artist- og repertoarutvikling
Generell kompetanse

Studenten

  • har en selvstendig og reflekterende holdning til hvordan kommersielt vellykket artist- og repertoarutvikling fungerer
  • kan formidle teori, problemstillinger og løsninger ved hjelp av en kombinasjon av grafiske modeller og skriftlig framstilling
  • kan utveksle faglige synspunkter med andre studenter og samarbeide med andre om å løse praktiske og teoretiske problemer innenfor emneområdet
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og gruppebaserte hjemmeoppgaver. Emnet baserer seg i stor grad på praktisk arbeid og veiledning basert på studentenes erfaringer med egne utfordringer i hjemmeoppgavene.

Arbeidskrav

Emnet har ingen obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Vurdering

Ved gruppeeksamen (her mappevurdering) står alle deltakerne i gruppa til ansvar for alt innholdet i oppgaven.

Det forutsettes at alle deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.  

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Gruppe
2
  • Alle
50
Gruppestørrelse kan variere med prosjektet og avtales nærmere med emneansvarlig. Mappen skal minimum inneholde tre innspilte låter, markedsføringsplan og en digital presentasjon av artisten (hjemmeside). Det gis mer informasjon om dette ved emnets oppstart.
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
48 Time(r)
  • Alle
50
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring