3MUS140 Musikk og markedet
- Emnekode3MUS140
 - Studiepoeng7,5
 - Undervisningssemestre2023 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk/Engelsk
 - UndervisningsstedRena
 - Forkunnskapskrav
3MAR100 Markedsføring eller tilsvarende.
 
(Alt innhold er direkte relatert til forholdene i musikkbransjen.)
- Markedsføringens begreper og perspektiver
 - Markedssegmentering , forbrukeradferd og posisjonering
 - Bransjeanalyse/Situasjonsanalyse
 - Salgs- og distribusjonskanaler
 - Markedsplanleggingsprosessen
 - Markedsstrategier og bruk av konkurransevirkemidler
 - Markedsføringsverktøy / promotion /kommunikasjon
 - Utvikling av et markedstilbud og merkevarebygging
 - Internasjonalisering i markedsarbeidet
 
Læringsutbytte
Emnet skal utvikle kunnskaper og ferdigheter om forhold som påvirker etterspørselen av musikk-virksomhetenes tilbud, og dermed virksomhetenes inntekter. Markedsføring av musikkprodukter fokuserer på prosesser for å utvikle virksomhetens markedstilbud, samt kommunikasjon og samhandling av disse med markedet.
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om markedsføringens rolle og funksjon for å oppnå en god verdiskapning for involverte aktører i musikkbransjen
 - har kunnskap om markedsføring av musikkprodukter og kjennskap til hvordan dette skjer i praksis i musikkbransjen
 - har kjennskap til markedsmekanismene og innsikt i hvordan andre aktører i media og underholdningsbransjen opererer, samt deres struktur, funksjoner og oppgaver i forhold til musikkbransjen
 - har kunnskap om markeds-/brukerorientering og hvilken betydning dette har for virksomheten i musikkbransjen
 - har kunnskap om hvordan virksomheten må segmentere, velge målgruppe og posisjonere seg når det gjelder markedsføring av musikkprodukter
 - har kunnskap om målsetting, valg av strategi, bruken av ressurser og konkurransevirkemidler, sett ut fra musikkbransjens spesielle behov
 
Studenten
- kan identifisere og definere markedsmuligheter og utfordringer i musikkbransjen
 - kan segmentere, velge målgruppe og posisjonere seg i forhold til markedsmuligheter i bransjen
 - kan utarbeide en analyse av virksomhetens markedsmessige omgivelser i bransjen
 - kan utarbeide markedsplaner og strategier for musikkprosjekter på nasjonalt og internasjonalt plan
 - kan gjennomføre de sentrale markedsaktivitetene i en markedsplan for musikkprodukter
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 2 Dag(er)  | 
  | 100  | 
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet