3MAR300 Merkevareledelse

    • Emnekode
      3MAR300
    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Emnet 3MAR100 Markedsføring eller tilsvarende. Anbefalte forkunnskaper: 3MAR120 Markedskommunikasjon eller tilsvarende.

Emnets innhold
  • Innføring i merkevareledelse
  • Effekter av merkevarer
  • Merkeidentitet – emosjoner og personlighet
  • Posisjonering av merkevarer og integrasjon av bærekraftsaspekter
  • Merkeverdi – etablering og vedlikehold
    • Kundebasert merkeverdi
    • Merkeelementer og merkeverdi
    • Markedsføring og merkeverdi
    • Merkeledelse og relasjonsmarkedsføring
  • Evaluering av et merke
  • Merkevaren i den digitale tidsalderen

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om merkebygging og merkeledelse 
  • forstår hva som påvirker et merkes verdi over tid 
  • har kunnskap om betydningen av sterke merkevarer for bedriftens lønnsomhet i et bærekraftig perspektiv  
  • har kjennskap til elementer som påvirker merkeidentitet og - posisjonering 
  • forstår sammenhengen mellom bærekraft, merkeledelse og markedsføring. 
Ferdigheter

Studenten

  • har evne til å definere, analysere og reflektere over problemstillinger knyttet til utvikling, ledelse og evaluering av en merkevare
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse innen merkevareledelse og justere denne under veiledning
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling som er relevant for merkevareledelse
  • har evne til å integrere bærekraft i merkevarebygging 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som deltaker i gruppe knyttet til merkevareledelse
  • kan presentere sentralt fagstoff samt problemstillinger og løsninger om temaer/forhold som hører til merkevareledelse både skriftlig og muntlig
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis og løsninger innen merkevareledelse og merkevarebygging
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, presentasjoner, veiledning og selvstudium.

Det legges opp til delaktig undervisning hvor studentene blir utfordret til å presentere, diskutere og reflektere over teori og andre forhold knyttet til semesteroppgaven og bruke den for å belyse og presentere løsninger på praktise og teoretiske problemer innenfor merkevareledelse. Disse kan bestå av både individuelle oppgaver og gruppeoppgaver samt diskusjoner omkring semesteroppgaven, som gjennomføres i forelesningene. Emnet har læringsutbytter som ikke kan oppnås uten å delta i den organiserte undervisningen eller testes til eksamen.  Det er derfor obligatorisk frammøte i emnet.

Obligatoriske aktiviteter
  • Det er obligatorisk frammøte til 75 % av alle alle underviste timer (iht. undervisningsplan).
  • 3 skriftlige innleveringer, hvorav delinnleveringene til semesteroppgave inngår som en del av disse. Tilbakemelding på arbeidene vil variere mellom muntlig og skriftlig tilbakemelding. 
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe (2 - 4)
1 Semester
  • Alle
100
Eksamen

Skriftlig semesteroppgave i gruppe på opp til fire studenter. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Ved gruppeeksamen står alle deltakterne i gruppa til ansvar for at innhold i oppgaven.

Emnenavn på engelsk: 
Brand Management
Emnenavn på nynorsk: 
Merkevareleiing
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag
Fagområde
Samfunnsvitenskapelige fag
Studieprogram
Bachelor i serviceledelse og markedsføring
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)