3MAR300 Merkevareledelse
- Emnekode3MAR300
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Emnet 3MAR100 Markedsføring eller tilsvarende. Anbefalte forkunnskaper: 3MAR120 Markedskommunikasjon eller tilsvarende.
- Innføring i merkevareledelse
- Effekter av merkevarer
- Merkeidentitet – emosjoner og personlighet
- Posisjonering av merkevarer og integrasjon av bærekraftsaspekter
- Merkeverdi – etablering og vedlikehold
- Kundebasert merkeverdi
- Merkeelementer og merkeverdi
- Markedsføring og merkeverdi
- Merkeledelse og relasjonsmarkedsføring
- Evaluering av et merke
- Merkevaren i den digitale tidsalderen
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om merkebygging og merkeledelse
- forstår hva som påvirker et merkes verdi over tid
- har kunnskap om betydningen av sterke merkevarer for bedriftens lønnsomhet i et bærekraftig perspektiv
- har kjennskap til elementer som påvirker merkeidentitet og - posisjonering
- forstår sammenhengen mellom bærekraft, merkeledelse og markedsføring.
Studenten
- har evne til å definere, analysere og reflektere over problemstillinger knyttet til utvikling, ledelse og evaluering av en merkevare
- kan reflektere over egen faglig utøvelse innen merkevareledelse og justere denne under veiledning
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling som er relevant for merkevareledelse
- har evne til å integrere bærekraft i merkevarebygging
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som deltaker i gruppe knyttet til merkevareledelse
- kan presentere sentralt fagstoff samt problemstillinger og løsninger om temaer/forhold som hører til merkevareledelse både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis og løsninger innen merkevareledelse og merkevarebygging
Forelesninger, gruppearbeid, presentasjoner, veiledning og selvstudium.
Det legges opp til delaktig undervisning hvor studentene blir utfordret til å presentere, diskutere og reflektere over teori og andre forhold knyttet til semesteroppgaven og bruke den for å belyse og presentere løsninger på praktise og teoretiske problemer innenfor merkevareledelse. Disse kan bestå av både individuelle oppgaver og gruppeoppgaver samt diskusjoner omkring semesteroppgaven, som gjennomføres i forelesningene. Emnet har læringsutbytter som ikke kan oppnås uten å delta i den organiserte undervisningen eller testes til eksamen. Det er derfor obligatorisk frammøte i emnet.
- Det er obligatorisk frammøte til 75 % av alle alle underviste timer (iht. undervisningsplan).
- 3 skriftlige innleveringer, hvorav delinnleveringene til semesteroppgave inngår som en del av disse. Tilbakemelding på arbeidene vil variere mellom muntlig og skriftlig tilbakemelding.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 4) | 1 Semester |
| 100 |
Skriftlig semesteroppgave i gruppe på opp til fire studenter. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Ved gruppeeksamen står alle deltakterne i gruppa til ansvar for at innhold i oppgaven.