3MØS240 Investeringer og beslutningsstøtte
- Emnekode3MØS240
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Tradisjonelle investeringsanalyser og forutsetninger disse er bygget på
- Modeller for håndtering av risiko ved tradisjonelle investeringsanalyser
- Grunnleggende opsjonsteori
- Opsjonsteori og risiko
- Investeringsanalyser med utgangspunkt i opsjonsteori
- Opsjonsteori og finansiell styring
- Finansiering og kapitalstruktur
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om tradisjonelle investeringsanalyser og hvilke forutsetninger disse er bygget på (k1)
- har avansert kunnskap om håndtering av risiko i tradisjonelle investeringsanalyser (k2)
- har spesialisert kunnskap om behandling av risiko og verdsettelse av prosjekter med utgangspunkt i realopsjonsteori og gjennom dette innsikt i for hvordan virksomheter kan skape seg fleksibilitet (k3)
- har inngående kunnskap om opsjonsteori (k4)
- har inngående kunnskap om teorier angående finansiering og kapitalstruktur (k5)
Studenten
- kan innhente, analysere og tolke informasjon som grunnlag for investeringsanalyse og forholde seg kritisk til informasjonskildene (f1)
- kan forholde seg kritisk til modeller for analyse av investeringer under usikkerhet og verdsettelse på en slik måte at egne resonnementer kan formuleres (f2)
- kan drøfte og vurdere ulike modeller for analyse av investeringer under usikkerhet og verdsettelse (f3)
- kan anvende relevante metoder for å gjennomføre analyser av investeringer under usikkerhet og verdsettelse med utgangspunkt i realopsjonsteori (f4)
Studenten
- kan drøfte etiske forhold knyttet til virksomhetens investeringsbeslutninger (g1)
- kan anvende kunnskapen på nye områder gjennom å forstå investeringer i et tjenesteperspektiv (g2)
- kan argumentere, forsvare eller rettferdiggjøre egne ideer, beslutninger og anbefalinger i forbindelse med investeringer under usikkerhet og verdsettelse (g3)
- kan bidra til endrings- og innovasjonsprosesser ved å legge til rette for fleksibilitet for virksomheten gjennom beslutningsstøtte for investeringer (g4)
Undervisningen består av forelesninger, oppgaveløsing, case og diskusjoner. Se for øvrig obligatoriske arbeidskrav.
Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).
- Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling (totalt 4). To oppgaver skal løses i gruppe på inntil tre personer, to skal løses individuelt. Tre av fire arbeidskrav må være vurdert til godkjent. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper.
- Ett muntlig framlegg i gruppe på inntil tre personer.
- Frammøte på 50% av emnets underviste timer.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
| 100% |
4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. Begge deleksamener må være bestått for at emnet skal være bestått.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet
Engelsk ordbok.