2SPILL101 Spilldesign
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav
Sentrale tema:
- spilldesign
- dramaturgiske strukturer i dataspill
- leveldesign
- synergieffekter mellom gameplay og historieutvikling
- analyserer dataspill
- utvikle spilldesign dokumenter og finne inspirasjonskilder
- spilltesting
- prosjektledelse
- historisk utvikling innen dataspill
- tverrfaglig utvikling av et produkt
- systemtenkning i spilldesign
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har grunnleggende teoretiske og praktiske kunnskaper og forståelse innenfor spilldesign
- har kunnskap om en spilldesigners oppgaver og arbeidsmetoder i ulike spillproduksjoner
- har kunnskap om enkle analyseverktøy og teknikker for spill
- har kunnskap om de grunnleggende fellestrekkene og ulikhetene mellom forskjellige typer spill
- har kjennskap til historiske utviklinger i spillbransjen
- har kunnskap om hvordan man finner inspirasjonskilder og bruker det i sitt eget arbeid
- har kjennskap til hvordan man utvikler et gjennomgående design som kulminerer i et dataspill
- har kunnskap om anvendelse av systemtenkning i spilldesign
- har kunnskap om prosjektledelse i utvikling av dataspill
Studenten
- kan analysere enkle spill med hensyn til forholdet mellom mekanikker og opplevelse
- kan bruke ulike teknikker for å balansere eksisterende og nye spilldesign
- kan spesifisere og operasjonalisere et spilldesign med det formål å skape en spesifikk spillopplevelse
- kan utvikle et interaktivt prosjekt fra idé til ferdig implementasjon via en iterativ prosess
- kan drøfte og forklare kjernekonsepter som spill, spilldesign, spillmekanikker og balansering
- kan identifisere mekanikker og spillemønstre i ulike typer spill
- kan skape nye spilldesignideer, og dokumentere disse på en god måte
- kan jobbe i tverrfaglige team
- kan skrive en analytisk akademisk tekst
- har forståelse for ulike prosjektstyringsmetoder og prosesser
- kan holde seg til minimumskrav for utvikling av et levedyktig dataspill
- kan gjennomføre First playable, Alpha, Beta og Gold Master etter tidsplanen
- kan historiske utviklinger innen dataspill
Studenten
- kan forklare og rettferdiggjøre designvalg med referanse til pensum
- har et teoretisk og kognitivt grunnlag for videre analytisk og kreativt arbeid med interaktive produksjoner
- har teoretisk og praktisk erfaring gjennom analyse og spilltesting av spill og design og redesign av nye og eksisterende spill
- kan gjennomføre en iterativ spilldesignprosess fra start til slutt, der prototyping, testing og dokumentasjon vil være i fokus
- kan utvikle forskjellige gamedesigndokumenter
- kan finne, vurdere og henvise til inspirasjonskilder fra spill og filmbransjen
- kan bruke kildereferanser aktivt i sitt eget arbeid
- kan planlegge et dataspillprosjekt i en tverrfaglig arbeidsgruppe
- kan begrunne faglige valg i utviklingsprosessen
- kan bruke grunnleggende System Analysis i spilldesign
Emnet er lagt opp som kombinasjon av forelesninger, praktiske øvinger, selvstudium og veiledning.
- 2-4 individuelle oppgavebesvarelser
- deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen
Obligatoriske arbeidskrav som er bestått er kun gyldig i 12 måneder. Studenter som ønsker å ta opp eksamener etter 12 måneder, må bestå de obligatoriske arbeidskravene på nytt ved neste ordinære gjennomføring av emnet.
- gruppeoppgave med 2-4 studenter per gruppe, teller 50% av endelig karakter
- 2 individuelle oppgaver, teller 50% av endelig karakter
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.
Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa ansvarlig for alt innhold i oppgaven/produktet/prestasjonen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Gruppe | 50 | |||
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 50 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet