2SPGL1-2 Spesialpedagogikk emne 2: Spesialpedagogiske arbeidsmåter

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Deltatt og gjennomført undervisning i: Lærevansker i et individ- og relasjonsperspektiv, emne 1

Emnets innhold

Sentrale tema:

  • Ulike kartleggingsverktøy og vurderingsformer
  • Spesifikke tiltak og arbeidsmetoder knytter til ulike læringsvansker
  • Forebygging og tilrettelegging, faglig og organisatorisk differensiering
  • Sakkyndige vurderinger, individuelle opplæringsplaner og rapporter
  • Kommunikasjonsteori og ”Den profesjonelle samtalen”
  • Foreldresamarbeid
  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, ulike hjelpeinstanser

Læringsutbytte

En student med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte i emnet:

Generell kompetanse

Generell komptanse:

  • Har utviklet kompetanse når det gjelder kartlegging og vurdering av individuelle kunnskaper og ferdigheter på individ- og gruppenivå, samt kunne anvende resultatene for å planlegge, gjennomføre og tilrettelegge læringsmiljøet ut fra barnets/ elevenes individuelle forutsetninger for læring og deltakelse i et fellesskap.
  • Har kompetanse i form av kunnskap om og ferdigheter i veiledning og foreldresamarbeid, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
  • Emnet er lagt opp med forelesninger, selvstudium, veiledning og gruppearbeid
  • Seminarer knyttet til det faglige innholdet i emnet. Studentene arbeider i grupper knyttet til tema og arbeidskrav
  • Studiet i spesialpedagogikk er praksisnært.
Arbeidskrav
  • Tilstedeværelse ved undervisning og seminarer med minimum 80 %
  • Skriftlig gruppeoppgave om spesialpedagogiske arbeidsmåter
Vurdering

Individuell muntlig eksamen.

Eksamen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk