2PREV101A Utvikling og pre-visualisering
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
Sentrale tema:
- prosjektstyring
- narrativ teori med fokus på visuell historiefortelling
- analyse av spill- og filmscener med fokus på visuell historiefortelling
- utvikling av narrativ og scene struktur basert på undersøkte eksempler
- manusforfatting og storyboarding for individuelt prosjekt og gruppeprosjekt
- lavkvalitet filmatisk videoutvikling for 2D- og 3D-applikasjoner
- kamerautsnitt for videosekvensredigering
- filmhistorie
- arbeid i team
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om planlegging av prosjekt med ulike milepæler og tidsfrister
- har kunnskap om 2D animatic og 3D previsualisering utvikling
- har kunnskap om visuelt språk for spill og film medier
- har kunnskap om film historie og sjangerutvikling relatert til filmatisk produksjon
- har kunnskap om sentrale teorier innen historiefortelling og utvikling av narrativ for filmspråk og spillscenestruktur
- har kunnskap om manusutvikling
- har kunnskap om utvikling av visuelle historiefortellingsteknikker for storyboarding og CG sceneoppsett
- har kunnskap om animasjon for ulike 2D og 3D dataprogram
- har kunnskap om sceneeksport fra ulike dataprogramapplikasjoner
- har kunnskap om redigering og utviklingsteknikker for sceniske scener
- har kunnskap om jobbkrav i bransjen
Studenten
- kan lage elementer for 2D- og 3D-produksjonsprosess (pipeline)
- kan utvikle og ta i bruk elementer for sceneutvikling og visuell historiestruktur
- kan skape generiske 2D/3D scener med fokus på visuell historiefortelling
- kan etablere et bibliotek av digitale elementer
- kan utvikle storyboard som følger gjeldende formater
- kan bruke 2D animatic & 3D previsualisering i utvikling av en produksjon
- kan reflektere over egen praksis og justere denne under veiledning
- kan utvikle en historie basert på undersøkte eksempler
- kan skrive og tolke et manus som følger standard manusmal
Studenten
- har innsikt i relevante problemstillinger i en planleggingsprosess
- kan planlegge og gjennomføre mindre prosjektarbeid proaktivt i tråd med retningslinjer for pre-visualisering og animatic utvikling for individet arbeid og gruppearbeid
- kan reflektere over eget arbeid og bruke konstruktive tilbakemelding på en positiv måte til å justere egen praksis
Emnet er lagt opp som kombinasjon av forelesninger, praktiske øvinger, selvstudium og veiledning.
- 2-6 individuelle og gruppebaserte oppgavebesvarelser
- deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen
- 1 individuell mappeoppgave som teller 50% av endelig karakter
- 1 gruppebasert mappeoppgave som teller 50% av endelig karakter
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 50 | |||
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Gruppe | 50 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet