2PRAPH2 Praksis 2. periode
- Emnekode2PRAPH2
 - Undervisningssemestre2023 Vår, 2024 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - Forkunnskapskrav
2PRAPH1-Praksis 1. periode må være fullført og bestått.
 
Praksisopplæringen i Praktisk-pedagogisk utdanning skal være veiledet, vurdert og variert. Den inngår som en del av helheten i utdanningen og anses som en læringsarena på lik linje med fagstudiene på høgskolen. Det er progresjon i praksisopplæringen, og den knyttes til alle sider ved skolens virksomhet.
Det skal fortsatt legges vekt på oppgavene fra første praksisperiode. I tillegg vil det bli gitt konkrete fagspesifikke oppgaver.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om læreplananalyse og utarbeiding av lokale læreplaner/årsplaner og periodeplaner
 - har kunnskap om vurdering for og av læring i fagene
 - har kunnskap om samarbeid med foresatte og faglige instanser for å identifisere behov hos elevene og iverksette nødvendige tiltak
 - har kunnskap om utarbeidelse av individuell opplæringsplan (IOP)
 - har kunnskap om skolens arbeid med konflikthåndtering, mobbing, barn og unge i krise
 - har kunnskap om elevenes identitetsutvikling og kulturelle bakgrunn som utgangspunkt for læring
 - har kunnskap om å planlegge og gjennomføre foreldremøter og utviklingssamtaler med elever
 - har kunnskap om skolens rutiner og arbeid med barn og unge i vanskelige livssituasjoner
 
Studenten
- har ferdigheter i å planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte
 - kan bruke varierte, elevaktive, meningsfylte og sentrale metoder og læringsformer i fagene, inkludert digitale verktøy
 - kan tilpasse opplæringen til elevers ulike evne og anlegg, interesser og bakgrunn
 - kan vurdere elevenes måloppnåelse og gi læringsfremmende tilbakemeldinger (vurdering for og av læring) for å sikre progresjon i elevenes læring og utvikling
 - kan benytte ulike vurderingsformer i fagene (bl.a skriftlige prøver, mapper, ferdighetsprøver og muntlig aktivitet)
 - kan samarbeide med elever i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
 - kan bruke nærmiljøet og ulike institusjoner som læringsarena
 - kan planlegge og gjennomføre foreldremøter og utviklingssamtaler med elever
 - kan identifisere mobbing og trakassering og drøfte måter dette kan håndteres på
 
Studenten
- kan diskutere undervisning og læring, fag og elever i lys av profesjonelle og yrkesetiske perspektiver
 - har innsikt i egen utvikling som lærer og kan drøfte egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
 - kan samhandle med kollegaer, skoleledelse, foresatte og andre aktører i og utenfor skolen
 
Andre praksisperiode består av 30 dager (6 uker) praksis. Praksisopplæringen gjennomføres fortrinnsvis som par- eller gruppepraksis. Første praksisperiode skal fortrinnsvis være i videregående opplæreing.
Praksisopplæringen organiseres gjennom formelle avtaler mellom Høgskolen i Innlandet, skoleleder og rektor ved praksisskolen. Høgskolen i Innlandet har partneravtaler med grunnskoler og videregående skoler i Oppland, Hedmark og nordlige Akershus. I tillegg inngår høgskolen korttidsavtaler om praksisopplæring med skoler i andre områder dersom det er hensiktsmessig.
Hvert praksisparti har en faglærer på høgskolen som sin praksisveileder. Praksisveileder har et særlig ansvar for å følge opp studentene i praksisperiodene. Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisopplæringen i retningslinjer for praksisstudiet i PPU.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Praksis  | Bestått - Ikke bestått  | 100%  |