2PRALU2-22 Praksisopplæring 2. studieår
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- Forkunnskapskrav
2PRALU21-2 Praksis første studieår må være fullført og bestått
- Utforming og tilpasning av lærestoff for ulike trinn i forhold til læreplanen
- Tolking og tilpasning av lærestoff og læreplanens kompetansemål til undervisningen
- Elevvurdering
- Drøfting og vurdering av lærebøker i praksisskolen
- Skolens håndtering av mobbing og konflikter, skolens krishåndteringsplaner
- Drøfting av fagenes bidrag til elevenes dannelse som reflekterte og aktive samfunnsborgere
- Overordnede mål og strategier for videregående skole, lovverk og mål
- Overgang ungdomsskole - videregående skoler
- Samle data og forberede profesjonsseminar
- Aktiv deltagelse i profesjonsseminar
Fokuspunkter for trepartsamtalen i praksisperioden og profesjonsseminar etter praksis:
- Forholdet mellom studiefaget og skolefaget
- Forholdet mellom kompetansemål og undervisningen
- Ulike måter å organisere undervisningen på
- Fagenes danningspotensial
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- kjenner egne undervisningsfags planverk, egenart og tradisjon i praksisskolen
- har kunnskap om kulturelt, språklig, religiøst og sosialt mangfold
- har kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurdering som fremmer gode inkluderende klasse- og læringsmiljø for alle elever
- har kunnskap om skolens arbeid med konflikthåndtering, mobbing, barn og unge i krise, samt skolens planer for krisehåndtering
- har kjennskap til hvordan ferdigheter i argumentasjon og kommunikasjon kan bidra til økt læringsutbytte
- har kunnskap om gjeldende lov- og planverk og det helhetlige opplæringsløpet med hovedvekt på overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
Studenten
- kan vurdere sammenhengen mellom fagstoff, kompetansemål og elevenes kollektive og individuelle utvikling
- kan utvikle mål for opplæringen i fag, vurdere elevers måloppnåelse og delta i drøftinger om ulike vurderingsformer
- kan drøfte tilpasset opplæring for elever med ulik bakgrunn og ulike interesser
- kan vurdere læremidler og arbeidsformer i forhold til ulike emner i fagene
- kan legge til rette for utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter i fagene
- kan samhandle med medstudenter, praksislærer, andre kolleger, skoleledelsen og andre aktører i skolen
Studenten
- kan reflektere over hva faglig og profesjonell kompetanse innebærer
- kan drøfte og vurdere egen og andres undervisning med utgangspunkt i fagstoff, læreplaner og profesjonsetiske perspektiver.
- har god kommunikasjon med medstudenter, praksislærer, andre kolleger og skoleledelsen
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å møte utfordringer knyttet til elevers læring og utvikling i faget
- kan koble fagene til skolens generelle mål og sentrale verdier som humanisme, dannelse og demokrati
- har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
- viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Praksisopplæringen andre studieår gjennomføres som 20 dager i videregående skole i høstsemesteret. Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisstudiet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praksis | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 100 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet