2PEDL51-22 Profesjonsfag: Pedagogikk 2 – Diversitet

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      2PEDL51-12 Profesjonsfag: Pedagogikk 1 - Skolen, Læreren og eleven eller tilsvarende, må være bestått

Emnets innhold
  • Skolens historie og plass i samfunnet
  • Sosialiseringsteori
  • Ungdomskultur
  • Læring på tvers av ulike arenaer
  • Diversitet
  • Elever med spesielle behov
  • Spesialundervisning
  • Ungdoms rettigheter
  • Urbefolkning og nasjonale minoriteter
  • Digitale media
  • Digital danning
  • Mobbing
  • Opplæringsloven § 9A
  • Profesjonsetikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om skolens og lærerprofesjonens egenart, historie, utvikling og plass i samfunnet
  • har kunnskap om læringsarbeid og selvregulert læring
  • har inngående kunnskap om teoretiske perspektiver på kulturelle endringsprosesser, sosialisering, identitet og etniske relasjoner
  • har kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
  • har kunnskap om sammenhengen mellom individuelle, sosiale og kulturelle faktorer knyttet til læring
  • har kunnskap om ungdoms rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om elever med spesielle behov og spesialundervisning
  • har kunnskap om forbyggede arbeid mot mobbing, og håndtering av mobbing
  • har kunnskap om samenes og nasjonale minoriteters stilling og rettigheter
  • har bred kunnskap om digital danning og bruk av digitale media
  • har bred kunnskap om grunnleggende profesjonsetikk i undervingen og skolen
Ferdigheter

Studenten

  • kan bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
  • kan identifisere elever med særskilte behov, mobbing/sosiale utfordringer, og etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til elevens beste
  • kan analysere, avdekke og imøtegå diskriminerende og diskriminerende praksiser i opplæringssystemet
  • kan lede elevers læring i teknologitette klasserom
  • kan på et selvstendig og faglig grunnlag bruke varierte arbeidsmetoder, relevante metoder fra forskning og faglig utviklingsarbeid, og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
Generell kompetanse

Studenten

  • kan opptre profesjonelt og kritisk reflektere over diversitet i utviklingen av et demokratisk samfunn, lokalt og globalt
  • kan analysere pedagogiske, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål og problemstillinger
  • vet hvordan en kan forebygge mobbing og kan iverksette tiltak i samarbeid med skolens støttefunksjoner
  • kan bidra til profesjonelt lærerfelleskap med tanke på videreutvikling av god praksis og yrkesetisk plattform
  • kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling, og samarbeid med aktører utenfor skolen.
Arbeids- og undervisningsformer
  • forelesninger
  • drøftinger i gruppe
  • seminar med muntlig framlegg
  • individuelt arbeid
Obligatoriske aktiviteter
  • Minimum 75 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
  • En guppeoppgave. 2-3 studenter utvikler et undervisningsopplegg som er forankret i lov og forskrift. Studenten velger ett case. Muntlig presentasjon.
  • En individuell skriftlig oppgave på om lag 3000 ord, med utgangspunkt i gruppeoppgaven. Undervisningopplegget presenteres med profesjonsfaglige begrunnelser for valg, og studenten skal drøfte styrker og svakheter ved opplegget.
Eksamen

Individuell 5-timers skriftlig skoleeksamen.

Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
100
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk