2NOL51-1 Språk- og tekststrukturer

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen krav

Emnets innhold
  • Lydlære (fonetikk/fonologi) omhandler lydsystemet i norsk.
  • Ordlære (morfologi) omhandler bl.a. ordklasser, bøyningsmønstre og ordanalyse.
  • Setningslære (syntaks) omhandler fraser, setningsledd og setningstyper og setningsanalyse med fokus på form og funksjon og betydning (semantikk).
  • Tekst- og diskursanalyse gir ei innføring i tekst- og kommunikasjonsteori med vekt på språklig samhandling og sosiale relasjoner.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om lyder og lydsystem (fonologi)
  • har kunnskap om ulike former for ordanalyser (morfologi)
  • kjenner til ulike former for setningsanalyser (syntaks/semantikk)
  • har kunnskap om tekst- og diskursanalyse (pragmatikk/tekstlingvistikk)
  • kjenner grammatiske fagbegreper
Ferdigheter

Studenten

  • har ferdigheter i transkribering av muntlig språk, ordanalyse, form- og funksjonsanalyse og tekst- og diskursanalyse
  • har god uttrykksevne både muntlig og skriftlig på begge målformer
  • kan reflektere over egen faglig utvikling og justere denne under veiledning
Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere språk og tekster fra et bruker- og mottakerperspektiv
  • kan se på språk og tekster fra et teoretisk og analytisk perspektiv
  • kan bruke kunnskapene og ferdighetene til videre studier og i arbeidslivet
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • seminarer
  • individuelt arbeid
  • gruppearbeid
  • studentframlegg
  • arbeid på digital læringsplattform
Obligatoriske aktiviteter
  • Minimum 75 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
  • Det vil bli gitt inntil 3 obligatoriske arbeidskrav, individuelle og/eller i gruppe underveis i emnet (se semesterplanen). Minst ett av arbeidskravene skal skrives på bokmål, henholdsvis nynorsk
Eksamen

6 timers skriftlig individuell skoleeksamen på bokmål.

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Tilfredsstillende ferdigheter i rettskriving og faglig formuleringsevne er en del av vurderingsgrunnlaget i tillegg til det faglige innholdet.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
6 Time(r)
  • Ordbok
100
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
2NO35-1 Språk- og tekststrukturer
15
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk