2MULFORB Ledelse av forbedringsarbeid i barnehage og skole
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2023 Høst, 2025 Høst, 2027 Høst
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Forbedringsarbeid og kollektiv utvikling i barnehager og skoler
- Ledelse av forbedringsarbeid og prosjekter
- Strategier for implementering av forbedringsarbeid
- Motstand
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om samfunnsmessige krav til forbedring i pedagogiske institusjoner
- har avansert kunnskap om organisatorisk læring og innovasjon i skoler og barnehager
- har avansert kunnskap om typer av forbedringsarbeid og forbedringsprosessers forløp
- har spesialisert kunnskap om strategier for ledelse av forbedringsarbeid
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nyere forskning om ledelse av forbedringsprosesser
- kan bruke verktøy for beskrivelse, analyse, prioritering og valg av tiltak i forbedringsprosesser
- kan gjennomføre ledelse av involvering og forankring i ulike systemnivåer
- kan gjennomføre ledelse av forbedringsarbeid i barnehage og skole
- kan bruke verktøy for håndtering av konflikter knyttet til forbedringsarbeid
Studenten
- kan planlegge, lede og evaluere forbedringsarbeid i barnehage og skole
- kan bidra til nytenking og utvikling av arbeidsformer i barnehage og skole som gir økt læringsutbytte
- kan kommunisere med både spesialister og allmennheten om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner knyttet til endring og forbedring
- Forelesninger
- Deltakelse i og ledelse av seminarer
- Oppgaver i grupper og individuelt
- En individuell skriftlig oppgave relatert til refleksjon over egen ledelse av forbedringsprosesser.
- En oppgave individuelt eller i gruppe relatert til arbeid med konfliktstrategier.
- Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Individuell muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet