2MUFORSK Praksisnær utdanningsforskning

    • Emnekode
      2MUFORSK
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2022 Høst, 2024 Høst, 2026 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Evidensbasert forskning knyttet til nasjonale og internasjonale effektstudier
  • Overføring av kvalitativ og kvantitativ forskningsbasert kunnskap til egen institusjon
  • Grunnleggende statistikk for bruk i egen institusjon
  • Analyse av data gjennom bruk av Excel og SPSS
  • Innhenting og analyse av kvalitative data gjennom observasjon
  • Veien fra data til ny pedagogisk praksis

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om praksisorientert pedagogisk forskning i barnehage og skole
  • har inngående kunnskap om statistiske grunnbegreper og analyser av institusjonens kvalitative og kvantitative data
  • har spesialisert kunnskap om norske og internasjonale kvalitative og kvantitative studier som knytter sammen ledelse, profesjonsutvikling og læring hos barn og unge

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke statistiske grunnbegreper og gjennomføre analyser av institusjonenes data med bruk av statistiske programmer
  • kan analysere resultater i egen institusjon, relevante primærdata og samkjøre disse med relevante registerdata
  • kan designe og gjennomføre analyser i egen virksomhet
  • kan bruke relevante metoder for å analysere tidsserier av resultater i egen institusjon, samt anvende disse for å vurdere de ansattes praksis og barn og unges progresjon
  • kan selektere og presentere nøkkelinformasjon om institusjonens prestasjoner for barnehage- og skoleeier og profesjonskolleger
  • kan presentere nøkkeltall til et bredere publikum
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å planlegge, lede og gjennomføre analyser av egne data
  • kan treffe forskningsinformerte beslutninger ut fra analyser av egen institusjon
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap og data i ledelse av egen institusjon
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Deltakelse i og ledelse av seminarer
  • Oppgaver i grupper og individuelt
Arbeidskrav
  • En skriftlig oppgave individuelt eller i gruppe med statistisk analyse av data fra egen institusjon.

  • En skriftlig oppgave individuelt eller i gruppe relatert til presentasjon av nøkkeltall for eget arbeidskollegium.
  • Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
8 Dag(er)
100%
Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over åtte dager over gitt oppgave, med omfang på 2500 - 3000 ord. 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Practice-oriented educational research
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Master i utdanningsledelse
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)