2MUFØ Forvaltningsøkonomi
- Emnekode2MUFØ
 - Studiepoeng10
 - Undervisningssemestre2023 Vår, 2024 Vår, 2026 Vår, 2028 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
- Utdanningsøkonomiske problemstillinger og økonomisk styring i offentlig forvaltning og i utdanningssektoren spesielt
 - Sammenhengen mellom barnas/elevenes rettigheter og anvendelse av institusjonens økonomiske rammer
 - Fokus på de økonomiske rammene og forutsetninger for effektivitet og resultatoppnåelse i utdanningssektoren
 - Forskningsmessig kunnskap om sammenhengene mellom økonomiske rammer og barn og unge sitt læringsutbytte i barnehager og skoler
 - Sentrale verktøy knyttet til økonomistyring for å sikre at ulike barne-/elevgruppers behov og forutsetninger for læring blir ivaretatt
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om og forståelse for forvaltningsøkonomi med særlig vekt på økonomisk styring i utdanningssektoren, herunder hvordan økonomisk styring kan anvendes for å realisere sektorens nasjonale og lokale målsettinger
 - har kunnskap om virkemidler og sammenhenger i offentlig forvaltning om økonomisk styring i utdanningssektoren fra statlig til lokalt nivå
 - har kunnskap om økonomiske styringsprinsipper i utdanningssektoren, spesielt med hensyn til forholdet mellom ulike grupper av barn og unge sine behov og rettigheter i barnehager og skoler
 - har kunnskap om sosio-økonomiske og demografiske faktorer som har sammenheng barns og unges læring og utvikling
 
Studenten
- kan forstå og delta i økonomiske styringsprosesser som budsjettering, økonomisk planlegging og målstyring på institusjonsnivå og lokalt eiernivå i utdanningssektoren
 - kan styre institusjonens økonomi ut fra ulike barn-/elevgruppers behov for tilrettelegging av pedagogiske aktiviteter og undervisning og ut fra prinsippet om et likeverdig tilbud til alle barn og unge
 - kan utarbeide opplegg for økonomiske styringsprosesser i egen institusjon opp mot rammene fra eiernivåets budsjettforutsetninger
 - kan hente inn, analysere og sammenstille relevante registerdata fra offentlige databaser
 
Studenten
- kan delta i økonomisk planlegging, styring og ledelse i i utdanningssektoren med henblikk på å gi et likeverdig og tilpasset tilbud til alle barn/elever.
 - har innsikt i teori og teoretisk og analytisk begrepsapparat slik at hun eller han kan kommunisere om sammenhengen mellom pedagogiske og økonomiske problemstillinger med eksperter, ansatte, foreldre og allmennheten
 - kan delta i utrednings- og vurderingsoppdrag knyttet til økonomisk virksomhet på alle nivå i utdanningssektoren
 
- Forelesninger
 - Simulering av budsjett- og økonomistyringsprosesser
 - Oppgaver i grupper – faste kollokviegrupper anbefales
 - Diskusjoner
 - Bruk av nettbasert læringsplattform
 
- En skriftlig innleveringsoppgave i grupper på inntil tre studenter.
 - Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 8 Dag(er)  | 100%  | 
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over åtte dager over gitt oppgave, med omfang på 2500 - 3000 ord.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet