2MSF5101-5 Samfunnsfag: Utdanning for bærekraftig utvikling

    • Emnekode
      2MSF5101-5
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MSF5101-4 Samfunnsfag 2, emne 4

Emnets innhold
  • Utdanning for bærekraftig utvikling med vekt på samfunnsfagets rolle og mandat
  • Utvikling, globalisering og utdanning
  • Klimapolitikk, miljø og bærekraft
  • Politiske strategier, diskurser og føringer for utvikling, utdanning, klima og miljø
  • Postkolonialisme, indigenous knowledge og kunnskapsdiskurser
  • Diskursanalyse

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om utdanning for bærekraftig utvikling, samfunnsfagets rolle i UBU, og bærekraftdidaktikk
  • har avansert kunnskap om ulike utviklingsteorier og -strategier, og hvordan global utvikling er koblet til utdanning
  • har en inngående forståelse for hvordan og hvorfor globale prosesser manifesterer seg ulikt avhengig av sted og sosial gruppe
  • har avansert og inngående kunnskap om bærekraftig utvikling, miljø og klimapolitikk
  • har inngående kunnskap om forskning og ulike kunnskapsdiskurser innenfor bærekraftig utvikling og utdanning, og hvordan disse manifesterer seg på ulike måter
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til forskning, og anvende denne i profesjonsutøvelsen og i utforsking av nye problemområder tilknyttet utdanning for bærekraftig utvikling
  • kan arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta- og teorigrunnlag
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i utdanning for bærekraftig utvikling på en måte som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
Generell kompetanse

Studenten

  • kan på en selvstendig måte kritisk reflektere over og anvende systemforståelse for å forklare globale utfordringer
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap i profesjonsutøvelsen
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Veiledning
  • Høgskolens læringsplattform blir benyttet

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen i de semestre hvor det er praksisstudie.

Arbeidskrav
  • Individuelt fagessay, inngår også som del av obligatorisk seminaraktivitet
  • 80% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Vurdering

Individuelt muntlig foredrag

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Social studies: Education for sustainability in education
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 5-10 trinn
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)