2MSF5101-3 Samfunnsfag 2, emne 3: Fordypning i samfunnsfag
- Emnekode2MSF5101-3
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MSF5101-1 Samfunnsfag 1, emne 1 og 2MSF5101-2 Samfunnsfag 1, emne 2
- Sammenhengen mellom natur, samfunn, levekår og identitet i ulike deler av verden
- Politisk geografi med vekt på makt og ressurskonflikter
- Urfolk og nasjonale minoriteters institusjoner, mobilisering, rettigheter og livsvilkår over tid i et nasjonalt og globalt perspektiv
- Interseksjonalitet og strukturelle perspektiver på sosial ulikhet
- Demokrati, medborgerskap og menneskerettigheter
- Kunnskapsproduksjon, postkolonialisme og utdanning
- Globalhistoriske perspektiver
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om samspillet mellom ressursfordeling, bærekraftig utvikling og interessekonflikter
- har kunnskap om økonomiske strukturer, verdiskapning, makt og marked
- har god kunnskap om samene som urfolk og kjennskap til urfolksproblematikk i internasjonalt perspektiv
- har god kunnskap om sentrale forutsetninger for og problemstillinger knyttet til statsdannelse, menneskerettigheter, medborgerskap, demokrati og demokratiseringsprosesser samt medienes rolle i slike prosesser
- har god kunnskap om samspillet mellom kjønn, etnisitet og sosial ulikhet
- har god kunnskap om konflikter og samarbeid i et geografisk, historisk og samfunnsvitenskapelig perspektiv
Studenten
- kan planlegge, lede og vurderer læringsarbeid med særlig vekt på grunnleggende ferdigheter og gi læringsrettet tilbakemelding til elevene, tilpasset deres ulike forutsetninger og behov.
- kan finne, vurdere og tolke ulike typer kilder og bruke dette i arbeidet med å utvikle elevene sin kritiske kompetanse og kreativitet
- kan akademisk skriving
Studenten
- kan legge til rette for at elevene kan reflektere over samfunnsfaglige spørsmål og stimulerer til kritisk tenkning
Forelesninger og seminarer, Læringsplattformen benyttes.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- 3 skriftlige individuelle arbeidskrav som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen
- 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
Individuell muntlig eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.