2MSF171-1 Samfunnsfag 1, emne 1: Innføring i samfunnsfag

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Geografifaget, fokus og metodikk
  • Ressursbegrepet, bærekraftig utvikling, ressurs- og miljøutfordringer på ulike geografiske nivå
  • Teknologisk utvikling, næringsutvikling og sysselsetting i et lokalt, nasjonalt og globalt perspektiv
  • Samfunnsfag som skolefag
  • Sosialisering, identitetsdanning, kjønn og sosial ulikhet
  • Etnisitet, kultur og rasisme
  • Grunnleggende begreper i historie og historiedidaktikk
  • Noen sentrale emner i Norges- og verdenshistorien frem til ca. 1500

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
  • har kunnskap om fagdidaktisk teori og forskning i samfunnsfaget i skolen
  • har kunnskap om samspillet mellom mennesker, teknologi og natur med vekt på ressursfordeling og bærekraftig utvikling
  • har kunnskap om samene som urfolk, om de nasjonale minoritetene, og om kulturelt mangfold i Norge
  • har kunnskap om sosialisering, identitetsdanning, kjønn og ulikhet i et samfunnsfaglig perspektiv
  • har kunnskap om samfunnsfaglige problemstillinger knyttet til elevene sin digitale hverdag
Ferdigheter

Studenten 

  • kan finne, vurdere og tolke ulike typer kilder for å legge til rette for gode læringsprosesser
  • kan reflektere over grunnleggende fagdidaktikk og arbeidsmetoder
  • kan arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag i skolen, stimulerer til undring om og respekt for mangfold og bruke dette som ressurs i arbeid med alle elever
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan reflektere selvstendig og kritisk over samfunnsspørsmål
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Digitale presentasjoner
  • Muntlige presentasjoner
  • Gruppearbeid og ekskursjoner
  • Høgskolens læringsplattform blir benyttet

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen i de semestre hvor det er praksisstudie.

Emneevaluering - kvalitetssystem

Til vanlig skal det gjennomføres evaluering av alle emner. Tidspunkt og metode avgjøres i samråd med tillitsvalgte studenter. Emneansvarlig har ansvar for at evalueringen gjennomføres.

Obligatoriske aktiviteter
  • Individuelt skriftlig arbeidskrav
  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Eksamen

Individuell skriftlig 5 timers skoleeksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
Kunnskapsløftet.
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk