2MRNF5101-7 Autentisk naturvitenskapelig forskning i skolen

    • Emnekode
      2MRNF5101-7
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MRNF5101-6 Naturfagdidaktikk

Emnets innhold
  • Naturvitenskapelig arbeids- og tenkemåter
  • Naturvitenskapelig forskning i det moderne samfunnet (hvor foregår forskningen? hvem forsker, rammefaktorer? hva forskes det på? Hvilken relevans har forskningen for samfunnet, økonomi og etikk og natur?)
  • Å ta autentisk naturvitenskapelig forskning inn i klasserommet på mellom- og ungdomstrinnet (elever som medforskere og bidragsytere) f. eks genteknologi og klimaforskning (The Globe Program eller tilsvarende)

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om hva som kjennetegner naturvitenskapelige arbeids- og tenkemåter
  • har inngående kunnskaper om og kan reflektere over naturvitenskapelig forsknings rolle i samfunnet
  • har inngående kunnskap om læreplanen og læringsprogresjoner i evolusjon og artsbegepet
  • har kunnskap om hvordan elevene kan bidra inn i autentisk forskning gjennom innhenting av for eksempel forskningsdata
  • Har kunnskap om klimaforskning og gen- og bioteknologi og anvendelse av disse kunnskapene.
  • Har inngående kunnskap om hvordan elevene kan utvikle kritisk tenkning knyttet til gen- og bioteknologi i hverdagen
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre utforskende undervisning i nærmiljøet gjennom hvordan elevene kan bidra inn i autentisk forskning gjennom innhenting av for eksempel forskningsdata
  • kan kritisk reflektere over hvordan naturvitenskapelig forskning kan bringes inn i klasserommet på mellom- og ungdomstrinnet
  • Kunne kritisk reflektere rundt validitet og rehabilitet i naturvitenskapelig- og utdanningsvitenskapelig forskning
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over fag og yrkesetiske utfordringer i naturfag
  • kan bidra til å utvikle faget videre på mellom- og ungdomstrinnet, og utvikle nye ideer til metoder, tilnærmingsmåter i undervisningen 
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer 
  • Selvstudium
Arbeidskrav
  • Individuell rapport som inneholder beskrivelse av det studenten har arbeidet med i forskningsprosjektet og et refleksjonsnotat om hvordan forskningen kan brukes i skolens naturfagundervisning på 5.-10. trinn.
  • Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte på høgskolens læringsplattform
  • 80 % obligatorisk deltakelse til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
100%
Vurdering

Hjemmeeksamen over tre dager

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Matematisk-naturvitenskapelige fag/informatikk
Studieprogram
Master i realfagenes didaktikk
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)