2MRNF171-7 Autentisk naturvitenskapelig forskning i skolen

    • Emnekode
      2MRNF171-7
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst, 2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MRNF171-6 Naturfag: Naturfagdidaktikk og egen profesjonsutvikling

Emnets innhold
  • Naturvitenskapelige arbeids- og tenkemåter
  • Naturvitenskapelig forskning i det moderne samfunnet (hvor foregår forskningen? hvem forsker, rammefaktorer? hva forskes det på? Hvilken relevans har forskningen for samfunnet, økonomi og etikk og natur?)
  • Å ta autentisk naturvitenskapelig forskning inn i klasserommet på mellom- og ungdomstrinnet
  • Læringsprogresjoner i naturfag
  • Evolusjon, biologisk mangfold samt gen og bioteknologi: Status i forskning og anvendelse i klasserommet
  • Klimamodeller: Status i forskning og anvendelse i klasserommet

 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om hva som kjennetegner naturvitenskapelige arbeids- og tenkemåter
  • har inngående kunnskaper om og kan reflektere over naturvitenskapelig forsknings rolle i samfunnet
  • har kunnskap om hvordan elevene kan bidra inn i autentisk forskning gjennom innhenting av for eksempel forskningsdata
  • har inngående kunnskap om læringsprogresjoner i naturfag, med spesielt vekt på biologisk mangfold, evolusjon og kunnskap om klima
  • har inngående kunnskap om klimaforskning og forskning i gen- og bioteknologi
  • har inngående kunnskap om hvordan elevene kan utvikle kritisk tenkning knyttet til naturvitenskapelig forskning
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre utforskende undervisning i nærmiljøet gjennom hvordan elevene kan bidra inn i autentisk forskning gjennom innhenting av for eksempel forskningsdata
  • kan kritisk reflektere over hvordan naturvitenskapens egenart kan bringes inn i klasserommet
  • kan anvende relevant kunnskap om og relevante metoder fra aktuell naturvitenskapelig forskning i undervisningen
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over fag og yrkesetiske utfordringer i naturfag
  • kan bidra til å utvikle naturfaget videre, og utvikle nye ideer til metoder, tilnærmingsmåter i undervisningen 
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer 
  • Selvstudium
Obligatoriske aktiviteter
  • Rapport med referanse til naturvitenskapelig forskning og hvordan perspektiver fra dette kan brukes i naturfagundervisningen
  • Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte
  • 75 % obligatorisk deltakelse til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
100%
Eksamen

Hjemmeeksamen over tre dager

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Matematisk-naturvitenskapelige fag/informatikk
Studieprogram
Master i realfagenes didaktikk
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)