2MRNF171-5 Naturfag som skolefag på trinn 1-7

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Vitenskapsfilosofiske perspektiver i naturvitenskap og på naturfagdidaktikk
  • Den historiske utviklingen av naturfagdidaktikken
  • Skolefaget naturfag; begrunnelse og innhold
  • Den faglige dialogen i naturfag
  • Elevers interesse, prestasjoner og holdninger til naturfag nasjonalt og internasjonalt
  • Bærende ideer i naturfag
  • Drøfting av hva elever skal lære i naturfag
  • Dybdelæring og progresjon i naturfag
  • Diffusjon og energi som begrep i ulike kontekster som bærende element i naturfag
  • Representasjoner og modeller som pedagogisk hjelpemiddel.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har innsikt i hva som kjennetegner naturfagdidaktikk
  • har kunnskap om den historiske utviklingen av fagområdet naturfagdidaktikk og hvordan det er vokst fram til det forskningsfeltene det er i dag
  • har kunnskap om diskusjoner og tenkning knyttet til faget naturfag i nåværende og tidligere norske læreplaner og hvordan skolefaget har utviklet seg historisk
  • har avansert forskningsbasert kunnskap om språk og representasjonsformer i naturfag
  • har inngående forskningsbasert kunnskap om sentrale språklige arbeidsmåter i naturfag på barnetrinnet
  • har kunnskap om forskning på elevers holdninger og interesser til naturfag, 
  • har inngående kunnskap om forskning på elevers læring og utvikling i naturfag
  • har kunnskap om innhold og diskurser knyttet til internasjonale tester i naturfag
Ferdigheter

Studenten

  • kan ta i bruk fagdidaktiske forskningsresultater til å planlegge og vurdere undervisning i naturfag 1-7.
  • kan gjøre rede for innholdet i naturfagdidaktiske forskningsartikler  
  • kan tilrettelegge for kritisk refleksjon og argumentasjon i naturfag
  • kan legge til rette for dybdelæring og progresjon, med særlig blikk for naturfaglig språk og representasjoner
Generell kompetanse

Studenten

  • har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer i grunnskolens 1.-7 trinn
  • kan reflektere over hvordan motivere elever i naturfag og hvordan undervisning i naturfag kan bidra til allmenndannelse 
  • har god forståelse for naturvitenskapenes egenart og kan integrere dette i sin egen undervisning.
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Selvstudium
  • Arbeid i gruppe med oppgaver som omhandler naturfagundervisning; det kan for eksempel være å utarbeide og prøve ut videoer, videoforelesninger eller før-tester som innledning til omvendt undervisning
  • Individuell skriving av et essay
  • Veiledning under skriving av essayet og veiledning fra medstudenter i seminarer
  • Bruk av digitale verktøy som understøtter prinsippet om omvendt undervisning
Arbeidskrav
  • Minst 80 % deltakelse på samlinger. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
  • Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte
  • Inntil fire arbeidskrav
Vurdering

Individuell muntlig eksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk