2MRMA171-6 Matematikkdidaktikk
- Emnekode2MRMA171-6
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Vår, 2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MRMA171-5
- matematikkdidaktisk forskning, vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
- teoretiske rammeverk for forskning på læring og undervisning av matematikk
- forskning om oppfatninger knyttet til matematikkfaget i skolen
- forskning om bruk av digitale verktøy i skolens matematikkundervisning
- forskning om tilpasset opplæring, kjønn, språk og sosiokulturelle forhold knyttet til læring og undervisning av matematikk
- vurdering i matematikkfaget
- yrkesetiske problemstillinger knyttet til matematikk
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om matematikkdidaktisk forskning, vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
- har inngående kunnskap om sentrale teoretiske rammeverk for forskning på læring og undervisning av matematikk
- har inngående kunnskap om hva forskning sier om oppfatninger knyttet til matematikkfaget i skolen
- har inngående kunnskap om hva forskning sier om bruk av digitale verktøy i skolens matematikkundervisning
- har inngående kunnskap om hva forskning sier om tilpasset opplæring, kjønn, språk og sosiokulturelle forhold knyttet til undervisning og læring av matematikk
Studenten
- kan lese og gjøre rede for innholdet i matematikkdidaktiske forskningsartikler
- kan bruke matematikkdidaktisk forskning til å planlegge og vurdere matematikkundervisning
- kan bruke rammeverk fra matematikkdidaktisk forskning til å analysere læring og undervisning i matematikk
- kan reflektere over etiske problemstillinger i matematikkfaget
- kan planlegge et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Studenten
- har god forståelse av sin egen rolle som matematikklærer
- har god forståelse av matematikkfagets plass i tverrfaglig læring og vurdering
- kan reflektere over hvordan forskning kan bidra til bedre matematikkundervisning
Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.
Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en undervisningsplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.
Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.
- Utarbeidelse av prosjektbeskrivelse for masteroppgave
- Inntil tre innleveringsoppgaver, individuelt og/eller i grupper
- Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i undervisningsplanene
- 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
Individuell muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.