2MRMA171-6 Matematikkdidaktikk
- Emnekode2MRMA171-6
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2023 Vår, 2024 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MRMA171-5
 
- matematikkdidaktisk forskning, vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
 - teoretiske rammeverk for forskning på læring og undervisning av matematikk
 - forskning om oppfatninger knyttet til matematikkfaget i skolen
 - forskning om bruk av digitale verktøy i skolens matematikkundervisning
 - forskning om tilpasset opplæring, kjønn, språk og sosiokulturelle forhold knyttet til læring og undervisning av matematikk
 - vurdering i matematikkfaget
 - yrkesetiske problemstillinger knyttet til matematikk
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om matematikkdidaktisk forskning, vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
 - har inngående kunnskap om sentrale teoretiske rammeverk for forskning på læring og undervisning av matematikk
 - har inngående kunnskap om hva forskning sier om oppfatninger knyttet til matematikkfaget i skolen
 - har inngående kunnskap om hva forskning sier om bruk av digitale verktøy i skolens matematikkundervisning
 - har inngående kunnskap om hva forskning sier om tilpasset opplæring, kjønn, språk og sosiokulturelle forhold knyttet til undervisning og læring av matematikk
 
Studenten
- kan lese og gjøre rede for innholdet i matematikkdidaktiske forskningsartikler
 - kan bruke matematikkdidaktisk forskning til å planlegge og vurdere matematikkundervisning
 - kan bruke rammeverk fra matematikkdidaktisk forskning til å analysere læring og undervisning i matematikk
 - kan reflektere over etiske problemstillinger i matematikkfaget
 - kan planlegge et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
 
Studenten
- har god forståelse av sin egen rolle som matematikklærer
 - har god forståelse av matematikkfagets plass i tverrfaglig læring og vurdering
 - kan reflektere over hvordan forskning kan bidra til bedre matematikkundervisning
 
Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.
Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en undervisningsplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.
Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.
- Utarbeidelse av prosjektbeskrivelse for masteroppgave
 - Inntil tre innleveringsoppgaver, individuelt og/eller i grupper
 - Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i undervisningsplanene
 - 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 100%  | 
Individuell muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.