2MRMA171-6 Matematikkdidaktikk

    • Emnekode
      2MRMA171-6
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Vår, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MRMA171-5

Emnets innhold
  • matematikkdidaktisk forskning, vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • teoretiske rammeverk for forskning på læring og undervisning av matematikk
  • forskning om oppfatninger knyttet til matematikkfaget i skolen
  • forskning om bruk av digitale verktøy i skolens matematikkundervisning
  • forskning om tilpasset opplæring, kjønn, språk og sosiokulturelle forhold knyttet til læring og undervisning av matematikk
  • vurdering i matematikkfaget
  • yrkesetiske problemstillinger knyttet til matematikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om matematikkdidaktisk forskning, vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om sentrale teoretiske rammeverk for forskning på læring og undervisning av matematikk
  • har inngående kunnskap om hva forskning sier om oppfatninger knyttet til matematikkfaget i skolen
  • har inngående kunnskap om hva forskning sier om bruk av digitale verktøy i skolens matematikkundervisning
  • har inngående kunnskap om hva forskning sier om tilpasset opplæring, kjønn, språk og sosiokulturelle forhold knyttet til undervisning og læring av matematikk
Ferdigheter

Studenten

  • kan lese og gjøre rede for innholdet i matematikkdidaktiske forskningsartikler
  • kan bruke matematikkdidaktisk forskning til å planlegge og vurdere matematikkundervisning
  • kan bruke rammeverk fra matematikkdidaktisk forskning til å analysere læring og undervisning i matematikk
  • kan reflektere over etiske problemstillinger i matematikkfaget
  • kan planlegge et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse

Studenten

  • har god forståelse av sin egen rolle som matematikklærer
  • har god forståelse av matematikkfagets plass i tverrfaglig læring og vurdering
  • kan reflektere over hvordan forskning kan bidra til bedre matematikkundervisning
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.

Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en undervisningsplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.

Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.

Arbeidskrav
  • Utarbeidelse av prosjektbeskrivelse for masteroppgave
  • Inntil tre innleveringsoppgaver, individuelt og/eller i grupper
  • Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i undervisningsplanene
  • 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Vurdering

Individuell muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Mathematics didactics
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Matematisk-naturvitenskapelige fag/informatikk
Studieprogram
Master i realfagenes didaktikk
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)