2MRMA171-5 Algebra og begynneropplæring

    • Emnekode
      2MRMA171-5
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Utvikling av tallbegrep
  • Tilpasset opplæring og tidlig innsats mot matematikkvansker
  • Modellering
  • Tidlig algebra
    • Utforskning, generalisering, abstraksjon og argumentasjon
    • Funksjonstenkning
    • Matematisering av virkelighetsnære kontekster

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående undervisningskunnskap om barns utvikling av tallbegrep
  • har avansert kunnskap om tidlig algebra
  • har inngående kunnskap om matematisk modellering
  • har inngående kunnskap om sammenhengen mellom begynneropplæring og tidlig algebra
Ferdigheter

Studenten

  • kan ta i bruk fagdidaktisk forskning i planlegging og evaluering av undervisning om algebraisk tenkning og utvikling av tallbegrep
  • kan bruke forskning til å legge til rette for tilpasset opplæring
  • kan sette seg inn i fagdidaktisk forskningslitteratur
Generell kompetanse

Studenten

  • har inngående kunnskap om betydningen av algebraisk tenkning for dybdelæring og problemløsning i matematikk
  • kan reflektere over egen rolle som lærer i barns utvikling av tallbegrep og matematisk tenkning
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.

Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.

Et nettbasert studiestøttesystem benyttes i undervisningen. Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.

Arbeidskrav
  • Inntil tre innleveringsoppgaver individuelt og/eller i grupper
  • Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i semesterplanene
  • 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Vurdering

Individuell muntlig eksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

 

Emnenavn på engelsk: 
Mathematics: Algebra, prealgebra and beginner training in mathematics
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Matematisk-naturvitenskapelige fag/informatikk
Studieprogram
Master i realfagenes didaktikk
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)