2MPRA5101-3 Praksisstudium 3. studieår
- Emnekode2MPRA5101-3
 - Undervisningssemestre2025 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
2MPRA5101-2 Praksisstudium 2. studieår eller tilsvarende må være bestått.
 
Praksisstudiet i grunnskolelærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Praksis er en integrert del av alle fagene i utdanningen, og anses som en læringsarena på linje med fagstudiene ved lærerutdanningsinstitusjonen. Det er progresjon i praksisstudiet, og opplæringen er tilpasset studentenes fagvalg og knyttet til ulike sider av skolens virksomhet.
- Skolen som organisasjon og dens mandat
 - Skolens profesjonelle læringsfellesskap
 - Skolens samarbeidspartnere
 - Skole-hjem-samarbeid
 - Mobbing og trakassering
 - Profesjonsetikk
 - Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
 - Endrings- og utviklingskompetanse
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om skolen som organisasjon og dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet
 - har kunnskap om metoder knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
 - har kunnskap om gjeldende lov- og planverk og om det helhetlige opplæringsløpet med vekt på overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn
 
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevgrupper av ulik størrelse i alle valgte undervisningsfag
 - kan drøfte undervisning og læring på bakgrunn av profesjonsetiske perspektiv
 - kan identifisere og drøfte tiltak for å håndtere mobbing og trakassering og bidra til positiv utvikling av skolens læringsmiljø
 - kan gjennomføre opplæring som fremmer elevenes digitale kompetanse
 - kan samhandle med elever, foresatte, kolleger og andre interne og eksterne aktører
 
Studenten
- har endrings- og utviklingskompetanse som bidrar til samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
 - kan med grunnlag i teori og forskning kritisk vurdere egen og andres praksis
 - har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
 - viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
 - viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
 
Praksisstudiet i tredje studieår består av totalt 20 dager (20 dager vår), og opplæringen skal gjennomføres på 5.- 7. trinn i grunnskolen. Studentene organiseres i praksispartier på inntil fire studenter.
Hvert praksisparti har i tillegg til praksislærer en faglærer fra universitetet som sin praksisveileder. Praksisveileder har et særlig ansvar for å følge opp studentene både i fagene og i praksisperiodene.
Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisopplæringen.
Gjennomført praksis (førpraksismøte, 20 praksisdager, sluttsamtale og profesjonsseminar)
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Praksis  | Bestått - Ikke bestått  | Individuell  | 100%  |