2MPRA171-4 Praksisstudium 4. studieår
- Emnekode2MPRA171-4
 - Undervisningssemestre2027 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Bestått praksisstudium 3. studieår
 
Praksisstudiet i grunnskolelærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Praksis er en integrert del av alle fagene i utdanningen, og anses som en læringsarena på linje med fagstudiene ved lærerutdanningsinstitusjonen. Det er progresjon i praksisstudiet, og opplæringen er tilpasset studentenes fagvalg og knyttet til ulike sider av skolens virksomhet.
Tema 4. studieår: Læringsledelse og elevmangfold
- Læringsledelse
 - Inkluderende klasse- og læringsmiljø
 - Barns utvikling, læring og danning i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
 - Internasjonale, globale perspektiver i skolen
 - Videreutvikling av fagdidaktiske kompetanser i masterfaget
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer inkluderende klasse- og læringsmiljø
 - har inngående kunnskap om barns utvikling, læring og danning i ulike sosiale, flerkulturelle kontekster og om hvordan kunnskapen kan anvendes for å tilpasse opplæringen til alle elevers forutsetninger og behov
 
Studenten
- kan ta selvstendig ansvar for planlegging og gjennomføring av undervisning i fag, med særlig fokus på masterfaget, over tid
 - kan ta ansvar for å utvikle og lede inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer der opplæringen tilpasses elevenes behov
 
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å involvere og bygge relasjoner til elever og foresatte
 - kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiv ved skolens arbeid, stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling
 - har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
 - viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
 - viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
 
Praksisstudiet i fjerde studieår består av totalt 15 dager, og opplæringen skal gjennomføres på 1.- 7. trinn i grunnskolen. Studentene organiseres i praksispartier på inntil fire studenter.
Hvert praksisparti veiledes og vurderes av en praksislærer i skolen og en oppfølgingslærer fra universitetet.
Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisopplæringen.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Praksis  | Bestått - Ikke bestått  | Individuell  | 100%  |