2MPED-2 Profesjonsrettet pedagogikk 1, emne 2: Fordypning i tilpasset opplæring

    • Emnekode
      2MPED-2
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MPEL171-1 PEL emne 1, 2MPEL171-2 PEL emne 2 eller 2MPEL5101-1 PEL 1, emne 1 og 2MPEL5101-2 PEL 1, emne 2

Emnets innhold
  • Lærevansker og læringsbarrierer sett i sosiokulturelt perspektiv
  • Sentrale inkluderingsstrategier og deres ideologiske grunnlag
  • Begrepene tilpasset opplæring, spesialundervisning og ordinær undervisning og relasjonen mellom disse begrepene
  • Didaktiske prinsipper, herunder undervisnings- og arbeidsmåter, som fremmer inkluderende opplæring og tilpasset opplæring
  • IKT og tilpasset opplæring

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om lærevansker og læringsbarrierer sett i lys av sosiokulturell læringsteori
  • har kunnskap om hvordan skolen gjennom sin organisasjon, sitt innhold eller sine arbeidsformer kan skape læringsbarrierer
  • har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipper, herunder undervisnings- og arbeidsmåter, som fremmer inkluderende opplæring og tilpasset opplæring
  • har kunnskap om begrepene tilpasset opplæring, spesialundervisning og ordinær undervisning og relasjonen mellom disse begrepene
  • har kunnskap om sentrale trekk ved norsk utdanningshistorie med vekt på synet på tilpasset opplæring
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin kunnskap om sosiokulturell læringsteori, læringsbarrierer og tilpasset opplæring til å forholde seg kritisk overfor aktuelle politiske føringer
  • kan identifisere hvordan den pedagogiske virksomheten i skole kan skape læringsbarrierer
  • kan kritisk reflektere over relasjonen mellom tilpasset opplæring, spesialundervisning og ordinær undervisning
  • kan gjøre rede for tilpasset opplæring ut fra sentrale trekk ved norsk utdanningshistorie
  • har kunnskap om ulike digitale hjelpemidler for økt tilpasset opplæring
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisningsopplegg med varierte praksisformer som stimulerer alle elever til aktiv deltakelse som kjennetegn på tilpasset opplæring
  • har kompetanse til å møte barn og unges behov for anerkjennelse som hele mennesker (emosjonelt, kognitivt og kroppslig)
  • kan stimulere barn og unge til kognitiv, emosjonell og kroppslig aktivitet i læringsarbeidet
  • kan reflektere kritisk over hvordan elevenes individuelle forutsetninger og skolens organisering og virksomhet kan skape ulike lærings- og utviklingsbetingelser
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen pedagogisk profesjonsutøvelse i lys av elevmangfold, likeverd i opplæringen og skolens samfunnsrolle
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisnings- og læringsformene i emnet har sitt fundament i de overordnede læringsutbytteformuleringene for emnet. Emnet er profesjonsorientert, dvs. at forholdet mellom fagkunnskap og praksis er et gjennomgående tema. Det vil bli lagt opp til ulike undervisnings- og læringsformer som skal fremme aktiv studentdeltakelse og utvikle evnen til analyse av læringsmål, samarbeid, drøfting og refleksjon, som bl.a.:

  • Forelesninger
  • Litteraturstudier
  • Individuelt arbeid
  • Guppearbeid
  • Seminarer med framlegg og refleksjonsnotater

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen i de semestre hvor det er praksisstudie.

Arbeidskrav
  • 1 individuelt muntlig arbeidskrav
  • 80% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
1 Uke(r)
  • Alle
Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen av 1 ukes varighet. 2800 ord +/- 10%.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Mediefag
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)