2MPED-1 Profesjonsrettet pedagogikk 1, emne 1: Fordypning i spesialpedagogikk
- Emnekode2MPED-1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Forkunnskaper: 2MPEL171-1 PEL 1, emne 1, 2MPEL171-2 PEL 1, emne 2 eller 2MPEL5101-1 PEL 1, emne 1 og 2MPEL5101-2 PEL 1, emne 2
- Lærevansker og læringsbarrierer i individ- og kontekstuelt perspektiv
- Tverrfaglig samarbeid og ulike hjelpeinstanser
- Rett til spesialundervisning, sakkyndig vurdering og individuelle opplæringsplaner
- Ulike kartleggingsverktøy og vurderingsformer
- Spesifikke tiltak og arbeidsmåter knytter til ulike lærevansker
- Den profesjonelle samtalen
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om lærevansker og læringsbarrierer sett i et individ- og kontekstuelt perspektiv
- har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og ulike hjelpeinstanser
- har kunnskap om rett til spesialundervisning, sakkyndig vurdering og individuelle opplæringsplaner
- har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy, vurderingsformer og dynamisk kartlegging
- har kunnskap om spesifikke tiltak og arbeidsmåter knyttet til ulike lærevansker
- har kunnskap om profesjonell kommunikasjon og skole-hjem-samarbeid
Studenten
- kan reflektere over hvordan lærevansker og læringsbarrierer kan avhjelpes og forebygges
- kan vurdere hvilke hjelpeinstanser som kan bidra på ulike måter i skole-hjem-samarbeidet
- kan anvende ulike kartleggingsverktøy, vurderingsformer og dynamisk kartlegging for å skape bedre miljø for læring
- kan tilrettelegge undervisningen ut fra kunnskap om ulike lærevansker
- kan bidra til å vurdere behov for spesialundervisning og utarbeide individuell opplæringsplan
- kan kommunisere om faglige problemstillinger med kolleger, foreldre og hjelpeinstanser på en profesjonell måte
Studenten
- har kompetanse i å tilrettelegge for et godt læringsmiljø ved å analysere lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og kontekstuelt perspektiv
- har kompetanse i kartlegging, tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av opplæringstilbudet for elever med særskilte opplæringsbehov i et inkluderende fellesskap
- har kompetanse i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og ulike hjelpeinstanser for å fremme elevenes rett til et likeverdig og inkluderende opplæringstilbud
Undervisnings- og læringsformene i emnet har sitt fundament i de overordnede læringsutbytteformuleringene for emnet. Emnet er profesjonsorientert, det vil si at forholdet mellom fagkunnskap og praksis er et gjennomgående tema. Det vil bli lagt opp til ulike undervisnings- og læringsformer som skal fremme aktiv studentdeltakelse gjennom analyse av læringsmål, samarbeid, drøfting og refleksjon, som:
- Forelesninger
- Litteraturstudier
- Individuelt arbeid
- Gruppearbeid
- Seminarer med muntlige og digitale presentasjoner
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen i de semestre hvor det er praksisstudie.
- 1 individuelt muntlig arbeidskrav.
- 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 1 Uke(r) |
|
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager. 2500 ord +/- 10 prosent.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.