2MPED-1 Profesjonsrettet pedagogikk 1, emne 1: Fordypning i spesialpedagogikk

    • Emnekode
      2MPED-1
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Forkunnskaper: 2MPEL171-1 PEL 1, emne 1, 2MPEL171-2 PEL 1, emne 2 eller 2MPEL5101-1 PEL 1, emne 1 og 2MPEL5101-2 PEL 1, emne 2

Emnets innhold
  • Lærevansker og læringsbarrierer i individ- og kontekstuelt perspektiv
  • Tverrfaglig samarbeid og ulike hjelpeinstanser 
  • Rett til spesialundervisning, sakkyndig vurdering og individuelle opplæringsplaner
  • Ulike kartleggingsverktøy og vurderingsformer
  • Spesifikke tiltak og arbeidsmåter knytter til ulike lærevansker
  • Den profesjonelle samtalen 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

 

 

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om lærevansker og læringsbarrierer sett i et individ- og kontekstuelt perspektiv
  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og ulike hjelpeinstanser
  • har kunnskap om rett til spesialundervisning, sakkyndig vurdering og individuelle opplæringsplaner
  • har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy, vurderingsformer og dynamisk kartlegging
  • har kunnskap om spesifikke tiltak og arbeidsmåter knyttet til ulike lærevansker
  • har kunnskap om profesjonell kommunikasjon og skole-hjem-samarbeid  
Ferdigheter

Studenten 

  • kan reflektere over hvordan lærevansker og læringsbarrierer kan avhjelpes og forebygges
  • kan vurdere hvilke hjelpeinstanser som kan bidra på ulike måter i skole-hjem-samarbeidet
  • kan anvende ulike kartleggingsverktøy, vurderingsformer og dynamisk kartlegging for å skape bedre miljø for læring
  • kan tilrettelegge undervisningen ut fra kunnskap om ulike lærevansker
  • kan bidra til å vurdere behov for spesialundervisning og utarbeide individuell opplæringsplan  
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger med kolleger, foreldre og hjelpeinstanser på en profesjonell måte
Generell kompetanse

Studenten 

  • har kompetanse i å tilrettelegge for et godt læringsmiljø ved å analysere lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og kontekstuelt perspektiv
  • har kompetanse i kartlegging, tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av opplæringstilbudet for elever med særskilte opplæringsbehov i et inkluderende fellesskap
  • har kompetanse i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og ulike hjelpeinstanser for å fremme elevenes rett til et likeverdig og inkluderende opplæringstilbud
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisnings- og læringsformene i emnet har sitt fundament i de overordnede læringsutbytteformuleringene for emnet. Emnet er profesjonsorientert, det vil si at forholdet mellom fagkunnskap og praksis er et gjennomgående tema. Det vil bli lagt opp til ulike undervisnings- og læringsformer som skal fremme aktiv studentdeltakelse gjennom analyse av læringsmål, samarbeid, drøfting og refleksjon, som:

  • Forelesninger
  • Litteraturstudier
  • Individuelt arbeid
  • Gruppearbeid
  • Seminarer med muntlige og digitale presentasjoner

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen i de semestre hvor det er praksisstudie.

Obligatoriske aktiviteter
  • 1 individuelt muntlig arbeidskrav.
  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
1 Uke(r)
  • Alle
Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager. 2500 ord +/- 10 prosent. 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)