2MNL301 Litteratur, interart og intermedialitet

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold
  • belysning av relasjonen mellom litteratur og ulike kunstarter, med særlig fokus på intermedialitetsteori
  • belysning og utforskning av et utvalg sentrale verker innenfor norsk litterær kanon med tanke på relasjonen mellom kunstarter
  • belysning av hvordan ulike teoridannelser innenfor intermedialitet kan brukes som innganger til ulike litterære verk
  • fokus på enkeltlesninger innenfor den norske litterære kanon
  • drøfting av verkresepsjon i lys av moderne intermedialitetsteori

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om ulike samvirkeformer mellom litteratur og andre kunstarter
  • har kunnskap om intermediale relasjoner
  • har kunnskap om relevante teoretiske tilnærmingsmåter til studier av kunstarter i samspill
  • har spesialisert innsikt i intermediale/interartielle relasjoner i ett eller flere forfatterskap, en særlig kunstart/et medium eller innad i/på tvers av epoker
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og fortolke ulike aspekter ved forholdet mellom kunstarter
  • kan analysere og fortolke ulike aspekter ved intermedialitet, multimodalitet, remediering, m.v.
  • kan analysere et utvalg teksttyper og skriftmodi innenfor ulike media, så som bildebøker, sanglyriske uttrykk, ekfrasen, tegneserier, illustrasjonskunst, m.v.
Generell kompetanse

Studenten

  • kan se relevans av litteratur, interart og intermedialitet i yrkesfaglig sammenheng og formidle kunnskap om emnet til elever i undervisning på 8.-13. trinn og til fagkolleger
  • kan bruke kunnskaper og ferdigheter om litteratur, interart og intermedialitet på måter som bidrar til nytenkning og innovasjon
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert som en kombinasjon av forelesninger på samlinger, skriftlige arbeider og nettaktiviteter mellom samlingene. HINN bruker den digitale læringsplattformen Canvas.

Obligatoriske aktiviteter
  • Muntlig framlegg på studentledet seminar
  • Minimum 75 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager over oppgitt emne, på norsk. Omfang: maksimalt 4000 ord (ikke medregnet referanser).

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A–F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
5 Dag(er)
  • Alle
100
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk