2MNK5101S-2 Norsk 1, emne 2: Lesing og skriving
- Emnekode2MNK5101S-2
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MNK5101S-1 Norsk 1, emne 1
- Teorier om lesing og skriving og lese- og skriveutvikling
- Videre lese- og skriveopplæring
- Lese- og skriveopplæring på nynorsk
- Vurdering av lese- og skriveferdigheter
- Digitale lesestrategier og multimodale tekster
- Barn og ungdoms lesevaner og motivasjon for lesing
- Litteratur for barn, unge og voksne i ulike sjangrer og medium
- Litteratur fra ulike kulturer, inkludert samisk litteratur
- Innføring i akademisk skriving med vekt på fagdidaktisk analyse (FoU)
- Arbeid med utvikling av eget muntlig og skriftlig fagspråk på nynorsk og bokmål og gi respons til medstudenters skriving
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har omfattende kunnskap om teorier om lesing og skriving og hvordan elever med norsk som første- og andrespråk utvikler disse ferdighetene
- har fagdidaktisk kunnskap om arbeid med videreutvikling av lese- og skriveferdigheter på nynorsk og bokmål for ulike formål og i ulike sjangrer og teknologier
- har kunnskap om barn og unges lesevaner og bruk av digitale medier
- har kunnskap om et utvalg skjønnlitterære tekster i ulike sjangrer og medium tilpasset elever på mellomtrinnet og ungdomstrinnet, inkludert samisk litteratur og kultur
- har kunnskap om vurdering i norskfaget, kartleggingsprøver i lesing og læremiddel
Studenten
- kan bruke faglig og fagdidaktisk kunnskap for å tilpasse den videre lese- og skriveopplæringen for elever med ulik bakgrunn og varierende ferdigheter i nynorsk og bokmål
- kan skape læringsmiljø som legger til rette for at elever får varierte erfaringer med å lese og skrive sak- og fiksjonstekster for ulike formål og i ulike sjangre og medium
- kan bruke kunnskap om litteratur i faglig arbeid med muntlige, skriftlige og multimodale tekster
- kan vurdere ulike norskfaglige læremidler, digitale og andre
- mestrer skriftlig nynorsk og bokmål og kan undervise elever i begge skriftspråka
Studenten
- kan legge til rette for at elevene på mellomtrinnet videreutvikler grunnleggende språkferdigheter og blir tekstkyndige språkbrukere som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over norskundervisning i sentrale emner og gjøre greie for elev- og trinntilpassede fagdidaktiske valg
- kan vurdere egen praksis med gjeldende læreplaner, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag
Undervisningen blir lagt opp i form av forelesninger, ulike seminar, arbeid i grupper og individuelt. Aktiv deltakelse i undervisningen og på Høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet. Arbeidsformene er videre spesifisert i undervisningsplanen.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler en identitet som lærer. Det skal være en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet.
Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden ut fra undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Deltagelse på nettseminarer
- To korte fagtekster knyttet til emner i pensum, som spesifisert i undervisningsplanen. En tekst skal skrives på bokmål, en tekst på nynorsk.
- Korte faglige innspill knyttet til emner i pensum eller til medstudentenes skriving, som spesifisert i semesterplanen.
- Minimum 75 % frammøte til undervisning slik det går fram av undervisningsplanen i emnet. Studenten har selv ansvar for å bli registrert.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 48 Time(r) |
| Alt utenom automatiske oversettelsesprogram. |
Individuell hjemmeeksamen over 48 timer. Skriftspråk: Nynorsk.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.