2MNK5101-7 Norsk: Flerspråklighet
- Emnekode2MNK5101-7
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MNK5101-6 Norsk: Vitenskapelige teorier og metoder
- Opplæring i flerspråklige kontekster i nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- Teorier om flerspråklighet
- Språkpolitikk i flerspråklige kontekster
- Undervisning av elever som ikke har opplæringsspråket som førstespråk
- Språktypologiske teorier
- Vurdering i flerspråklige sammenhenger
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om flerspråklighet
- har inngående kunnskap om relevant forskning og teori om litterasitetpraksiser i ulike nasjonale og internasjonale kontekster
- har inngående kunnskap om opplæring i flerspråklige kontekster
- har inngående kunnskap om språktypologi
- har inngående kunnskap om vurdering i flerspråklige sammenhenger
Studenten
- kan undervise i komplekse språklige kontekster, alene og sammen med andre
- kan beskrive og analysere språk i språktypologisk perspektiv
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning om flerspråklighet, vurdering og litterasitet og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
Studenten
- kan styrke internasjonale og flerspråklige perspektiver ved skolens arbeid, bidra til forståelse for urfolks og minoriteters status og stimulere til demokratisk deltakelse
- kan på avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til yrkesutøvelsen
- kan kommunisere om mål, innhold, metoder og organisering når det gjelder undervisning i flerspråklige kontekster, både med spesialister og til allmennheten
Undervisninga blir lagt opp i form av forelesninger, ulike seminar, arbeid i grupper og individuelt. Aktiv deltaking i undervisninga og på høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet. Arbeidsformene er videre spesifisert i undervisningsplanen.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen.
- To skriftlige oppgaver, individuelt eller i gruppe
- Korte faglige innspill knyttet til emner i pensum eller medstudenters skriving, som spesifisert i undervisningsplanen.
- 75 % obligatorisk frammøte til undervisning slik det går fram av undervisningsplanen i emnet. Studenten har selv ansvar for å registrere at han/hun er til stede.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell (1 - 2) |
| 100% |
Muntlig eksamen, individuelt eller i par.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.