2MNF5101S-2 Naturfag 1, emne 2: Naturfag på ungdomstrinnet
- Emnekode2MNF5101S-2
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MNF5101S-1 Naturfag 1, emne 1
- Vurdering
- Dialoger i naturfagundervisningen
- Representasjoner i undervisningen
- Elektrisitet og magnetisme
- Bølger, lyd og lys
- Astronomi
- Økosystemer og populasjonsdynamikk
- Organsystemer
- Seksualitetsundervisning
Læringsutbytte
Studenten
- har kunnskap om naturfag på ungdomstrinnet og kan tilrettelegge for overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og ungdomstrinn til videregående skole
- har kunnskap om hvordan å undervise elever på ungdomstrinnet om økologi og bærekraftig utvikling gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av ulike læringsarenaer, især feltarbeid i nærmiljøet
- har kunnskap om systemer i menneskekroppen, som grunnlag for undervisning om helse og livsstil for elevene
- har kunnskap om seksualundervisning for elever på mellom- og ungdomstrinn
- har kunnskap om hvordan sentrale systemer som organsystemer, økosystemer og solsystemet kan introduseres for elever på ungdomstrinnet ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
- har kunnskap om, og kan tilrettelegge for praktisk og utforskende undervisning om bølger, lyd, lys, hørsel og syn
- har kunnskap om grunnleggende elektrisitet og elektronikk og kan tilrettelegge for utforskende undervisning om disse temaene
- har kunnskap om utvalgte naturfaglige representasjoner og kan reflektere over bruk av representasjoner i naturvitenskapelig praksis
- har kunnskap om ulike vurderingsformer i naturfag, inkludert bruk av ulike spørsmål og dialogbasert undervisning
Studenten
- kan gjennomføre målinger inne og ute med relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre beregninger med og uten digitale verktøy
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
- kan gjennomføre enkelt feltarbeid i skolens nærmiljø
- kan stille spørsmål, lede dialoger og legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk
- kan legge tilrette for bruk av relevante representasjoner i naturfagundervisningen
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å vektlegge undring og utforskning
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan drøfte og reflektere over egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Studiet består av individuelt arbeid, ekskursjoner, lærerledet undervisning, veiledning og praktisk arbeid ute og inne.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Inntil fem arbeidskrav som presiseres nærmere i gjeldende undervisningsplan. Hvert arbeidskrav tar opp både fagdidaktiske og naturfaglige temaer.
- 75 % obligatorisk deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
- Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte på høgskolens digitale læringsplattform
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|
Individuell muntlig eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.